365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

keskiviikko

17

helmikuu 2016

12

COMMENTS

Flunssan hoitoon ja ehkäisyyn

Written by , Posted in Lifestyle

Huh, tuntuu että tosi moni ystävä, työkaveri ja perheenjäsen on jossain selittämättömässä taudissa tai influenssassa, joka on ilmeisesti melkoisen rankka. Olen parhaani mukaan koettanut pysyä terveenä ja buustata omaa vastustuskykyäni vitamiineilla ja lisäravinteilla ja tietenkin syömällä terveellistä ruokaa. Oon huomannut että omalla kohdallani tärkeintä on syödä säännöllisesti ja terveellisesti, nukkua tarpeeksi, liikkua ja pukeutua lämpimästi. Noh, ihan perusjuttuja tietysti, mutta aika usein tuosta unenmäärästä on helppo luistaa. Nyt kun työpäivät ovat huomattavasti säännöllisempiä mitä täyspäiväisenä yrittäjänä, on myös säännöllinen unirytmi tärkeää. 

Yksi mun blogini suosituimmista postauksista on aina keväisin ja syksyisin suosituksi nouseva ”Kuinka parantua flunssasta nopeasti” -postaus, joten kannattaa kurkata se jos etsitte tapoja pitää flunssa loitolla. Mun kokemuksen mukaan kaikki flunssantorjuntavinkit toimii parhaiten silloin, kun ekan kerran tulee aavistuksen kipeä olo tai alkaa aivastuttaa; kun kuume nousee, ei ole enää muuta tehtävissä kuin levätä kunnolla. 

Mutta ne, jotka puuttuvat edellisestä postauksesta, ajattelin nostaa nyt esille. Mun päivittäiseen vitamiiniannokseeni kuuluu aina D-vitamiini, jota otan suosituksia isomman annoksen. Onko virallinen suositus todellakin 10 mikrogrammaa päivässä? Huh. Musta nimittäin tuntuu, että selkein syy sille, miksi en ole ollut aikoihin kipeänä mulla tavallisen parin kuukauden välein sairastelun sijaan, on juurikin d-vitamiiniannoksen kasvattaminen. Vitamiinijutut on toki henkilöstä kiinni ja olisi hyvä mittauttaa omat tasot ennen kuin tekee liikoja oletuksia, mutta tämä tuntuu toimivan minulla. Tätä Solgarin D3-vitamiinia saa esimerkiksi Hyvinvoinnin Tavaratalosta*. Teen sinne yleensä ison tilauksen vitamiinivarastojen ehtyessä ja saan kerralla kaikki purnukat kotiin. 

Olenkin kirjoittanut, että olen tykästynyt kurkumajuomaan, joka sopii hyvin flunssanhoitoon sekin. Joskus viime syksynä kipeän olon yllättäessä ostin Ruohonjuuresta Pukkan kurkumakapseleita ja silloin ne ainakin tuntuivat auttavan. Purkki on nyt syöty loppuun ja ostaisin uuden, ellen olisi saanut testiin vieläkin tehokkaampaa kurkumakapselia, Solgarilta. Siitä kerron toisella kertaa, koska mulla ei ole siitä tähän hätään kuvaa. 

Ja kolmantena mainittakoon sinkki*. Sinkkiä syön päivittäin ihon ja vastustuskyvyn takia. Huomaan ihossani parissa viikossa, jos en ota sinkkiä purkista, mutta sinkillä on myös suuri vaikutus vastustuskykyyn. Tuo kuvassa näkyvä Solgarin sinkkipikolinaatti on sinkkiä sen parhaiten imeytyvässä muodossa. Sinkkiäkään ei pidä syödä liikaa, sillä liikasaanti estää kuparin imeytymisen. 

Toivottavasti ootte pysyneet terveinä! x Jos on jotain superhyviä tehokonsteja flunssan torjuntaan, niin saa jakaa. 

Lisää luettavaa:

12 Comments

  1. Hanna
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  2. Mirtsu
    • ida365 ida365
  3. LauraL
    • ida365 ida365
  4. Minä

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *