365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

maanantai

17

lokakuu 2016

9

COMMENTS

Lääkärin vastaanotolla ravitsemusasioissa

Written by , Posted in Hyvinvointi, Ruoka

* Yhteistyössä Asennemedia & Mehiläinen

Vitsit oli mielenkiintoista lukea teidän ajatuksia ravitsemuksesta ja ruokailutottumuksistanne! Osalla teistä on tosi samankaltaisia ajatuksia mitä itsellä, osa suhtautuu rennommin ja osa tiukemmin. On ihan älyttömän inspiroivaa saada kommentteja esim. vegaaneilta, jotka eivät koe vegaaniuden, vehnättömyyden ja sokerittomuuden yhdistämistä hankalaksi – tuollaiset fiilikset inspiroi paneutumaan aiheeseen paremmin ja tutkimaan ruokalistoja tarkemmin.  

Kävin hetki sitten Mehiläisellä lääkärin vastaanotolla juttelemassa ravitsemukseen liittyvistä asioista. Minut otti vastaan hurmaava (ja ennen kaikkea helposti lähestyttävä) Pippa Laukka, jonka kanssa juttua olisi riittänyt tunnin vastaanottoaikaa pidempäänkin. Pippa on liikuntalääketieteeseen erikoistunut urheilulääkäri, jonka vastaanotolla käy paljon urheilijoita. Vaikkei ravitsemus siis olekaan Pipan suurin vastuualue, tulee sitä puolta ja kokonaisvaltaista hyvinvointia mietittyä paljon urheilulääkärin työssä, sillä ruoka on tärkeä osa hyvinvointia – ja tärkeä osa kokonaisuutta. 

Musta oli ihan parasta, että ennen lääkärikäyntiä saatoin googlailla kuka Pippa on – lääkärithän ovat tietysti ihan valtavan monimuotoinen joukko ammattilaisia, joten on kiva tietää, millaista ihmistä on menossa tapaamaan. Nyt kyseessä oli yhteistyön kautta varattu vastaanottoaika, mutta etenkin silloin, kun mielessä on joku isompi huoli omaan terveyteen liittyen tai hakusessa esim. luotettava ja osaava erikoislääkäri, kyselen paljon vinkkejä läheisiltä ja googlailen kenen luokse kannattaisi mennä.

Ymmärrän että lääkärin henkilöbrändäyksessä on puolensa (varmaankaan kaikki lääkärit eivät tahdo olla googlailtavissa tai esillä sen enempää), mutta ainakin minussa herättää luottamusta, että voin lukea lääkäristä tämän kotisivuilta tai lukea lääkärin ajatuksista esimerkiksi hänen blogistaan tai selvittää, millaisia asiantuntijalausuntoja hän on antanut. Tietyllä tapaa luotan kyllä siihen, että kun menen lääkäriin, saan asiantuntijan apua, mutta asiantuntijuudessakin jokainen suuntaa tiettyyn suuntaan ja joskus joku toinen lääkäri voi palvella minua paremmin kuin toinen. Siksi oli kivaa, että tiesin jotain Pipasta hänen vastaanotolle suunnatessani. 

Pippa kehottikin, että jos etsii lääkäriä johonkin tiettyyn asiaan tai huoleen, kannattaa rohkeasti tiedustella sopivaa lääkäriä aikaa varatessa – Mehiläisen ajanvaraajat on koulutettu juuri sitä varten. Lisäksi Mehiläisen Nuori nainen -sivustolle on listattu nuorelle naiselle hyvin sopivia lääkäreitä. Tulikin tässä mieleeni, etten ole vielä etsinyt itselleni gynekologia Helsingistä; Tampereella mulla oli fiksu ja mukava gynekologi, jonka löysin läheisten suosituksesta. Sillä on uskomattoman paljon väliä, kenen lääkärin vastaanotolle menee, jotta lähtee tyytyväisenä ja helpottuneena vastaanotolta. Olen joskus aiemmin Tampereella asuessani saanut silloiselta omalta lääkäriltäni sellaista kohtelua, että vaihdoin lääkäriä samantien. 

Käytiin Pipan kanssa läpi mun ravitsemushistoriaa ja koska Pippa oli lukenut aiemman postaukseni, oli hänellä melko selkeä kuva mun taustoista ja ravitsemustottumuksista. Sain kiitosta siitä, että mun ruokailutottumukset eivät ole pakon sanelemia. Syön terveellisesti, koska siitä tulee hyvä olo. Jos söisin terveellisesti siksi, että haluaisin pakonomaisesti olla mahdollisimman terveellinen tai siksi, että haluaisin muuttaa itseäni, olisi lähtökohdissa tarkastelemisen aihetta. Pippa painottikin sitä, että aina kun tekee muutoksia ruokavalioonsa, kannattaa miettiä miksi muutosta haluaa. 

Pippa kertoi, että hänen kokemuksensa mukaan naiset hakeutuvat yleisesti ottaen huomattavasti helpommin lääkäriin kuin miehet ja tulevat lääkärin puheille jo oireista, eivät vasta sitten, kun oireet ovat muuttuneet sairaudeksi. Se on hyvä asia, sillä vaikka lääketieteemme pohjautuu pitkälti sairauksien parantamiseen ja hoitoon, näkee Pippa ihmisen kokonaisuutena, jota pitäisi hoitaa kokonaisvaltaisesti koko ajan, ettei tarvitsisi myöhemmin hoitaa sairauksia. On siis myös lääkäreitä, jotka ajattelevat ihmistä kokonaisvaltaisesti. Tästä syystä puhuimme myös levon ja liikunnan merkityksestä – ja istumatyön haitoista ja tupakoinnista. Tällä hetkellä minusta tuntuukin, että jos joku on osa kokonaisuudesta on huonosti hallussa, se on uni. Olen nukkunut koko viime viikon liian vähän, täytyy ehdottomasti skarpata. 

Eniten puhuimme kasvissyönnistä ja siitä, miten etenkin nuoret naiset tuntuvat olevan todella selvillä terveellisesti syömisestä. Kasvisruokapainotteinen trendi on todella hyvä asia ja kun pitää muutamat perusjutut mielessä, pärjää pitkälle. 

Mihin kasvissyöjän on hyvä kiinnittää huomiota?

  • Raudan saanti -> jos epäilet saavasi liian vähän rautaa, voit käydä lääkärillä mittauttamassa veren hemoglobiinin ja ferritiiniarvot. Ferritiiniarvot kertovat tarkemmin, mikäli rautavarastot ovat huonot. Nämä arvot saa selville verenkuva-mittauksesta. Kasvissyöjä saa rautaa ravinnosta mm. merilevästä, täysjyväviljoista, vihreistä vihanneksista kuten nokkosesta, pinaatista ja parsakaalista, siemenistä (auringonkukan ja hampunsiemenet), linsseistä ja pavuista. 
  • D-vitamiini -> tämä koskee kaikkia suomalaisia, ei pelkästään kasvissyöjiä. D-vitamiinisuositukset ovat Suomessa melko matalat, hyvänä maksimimääränä voi perusterveellä ihmisellä pitää 100 mikrogrammaa päivässä. D-vitamiinin puutoksesta aiheutuu infektioherkkyyttä, väsymystä ja puolikuntoisuutta. 
  • Kalsium -> En ole tästä omalla kohdallani huolissani, sillä kalsiumia saa mm. maitotuotteista (myös juustoista) joita käytän jonkin verran sekä kaaleista, palkokasveista, tofusta ja vitaminoiduista kasvimaidoista. Myös siemenistä ja pähkinöistä saa kalsiumia. 
  • B12-vitamiini -> ravintolisänä, sillä tätä saa vain liharuuasta. Oma suosikkini on Nordic Healthin B12-suihke. B12-vitamiinin puutosoireita ovat raajojen pistely ja kihelmöinti ja pitkällä aikavälillä puutos voi aiheuttaa hermostollisia vaurioita sekä muistivaurioita.

Kerroin Pipalle, että minua kiinnostaisi mittauttaa vitamiinitasoni, mutta koska vitamiinitasojen mittauttaminen on paikoin epätarkkaa ja hivenaineiden ja vesiliukoisten vitamiinien kohdalla todella epävarmaa, ei mittauttamisesta ehkä ole suuresti hyötyä, ellei epäile jotain puutosta tai imeytymisongelmaa, jota olisi helpompi tutkia. Ravintolisistä olimme samoilla linjoilla; mitä enemmän saat vitamiineja ja hivenaineita ravinnosta, sen parempi. Purkista ravintolisät kannattaa ottaa tarpeen ja tilanteen mukaan; esim. D-vitamiini varsinkin syksystä kevääseen Suomessa, B12 jos on kasvissyöjä jne. 

Kysyin Pipalta, onko hänellä mielessään jotain, mikä kaikkien kannattaisi ehdottomasti jättää pois ruokavaliostaan. En saanut tähän mitään ehdotonta ja yksiselitteistä vastausta, sillä kaikissa asioissa on puolensa, mutta makeutusaineiden käyttöä Pippa suosittelee harkitsemaan.

Sen sijaan kun kysyin, mitä hän suosittelee kelle tahansa, tuli vastaus salamannopeasti: kotimaisia marjoja! Etenkin tummia. Ne ovat todella antioksidanttipitoisia ja itse kerättyinä ilmaisia; täydellistä. On tutkittu, että antioksidantit hidastavat vanhenemista, sillä ne hidastavat telomeerien lyhenemistä. Mikä on telomeeri? Jokaisessa tumallisessa solussa on kromosomeja, joiden päissä on telomeerit. Telomeerien lyheneminen on yhteydessä vanhenemiseen ja ne lyhenevät mm. stressistä, tupakoinnista, runsaasta alkoholin käytöstä, koholla olevasta insuliinista, lihomisesta jne – eli antioksidanttipitoiset marjat tulevat monella tarpeeseen. Kotimaiset marjat on helppo tapa lisätä superfoodeja omaan ruokavalioon jos ei halua ostaa kaukaa tuotuja superfoodeja tai kokee sellaiset kalliiksi. 

Koska Pipan vahvuudet ovat liikuntalääketieteen puolella, hän suositteli kääntymään spesifimmeissä ravitsemusasioissa Leija-Lotta Kalaojan puoleen. Hänen osaamislistaltaan löytyy mm. syömishäiriöt, allergiat ja maha- ja suolikanavan sairaudet (esim. ärtyneen suolen oireyhtymä, keliakia, ylävatsavaivat). Hän on kiinnostunut erikoisruokavalioista, joten jos kaipaisin (tai joku teistä kaipaa) tarkempaa tietoa tai esim. ruokapäiväkirjan analysointia, voisi Leija-Lotta olla yksi niistä, keiden puoleen kääntyä.

Loppuun haluan vielä vinkata toimivaksi todetun jutun: kun menet lääkärille (johonkin muuhun kuin perustarkastukseen tms), kirjoita mielessä olevat asiat ylös etukäteen! Ne unohtuvat helposti ja kun asiat on ylhäällä, saat vastaanottoajasta kaiken irti. Tätä suositteli myös Pippa. Ja hei, keväällä 2017 julkaistaan Pipan ”Hyvinvoiva nainen” -kirja, jään odottamaan innolla. 

Pippa Laukan kuva: /www.pippalaukka.fi
Lähteet: Hyvä Terveys, Fineli, Terve.fi, Vegaaniliitto, Terveyskirjasto, Tri Tolonen, Terveyskirjasto


Tilaa Bloglovin’:ssa / Seuraa Facebookissa

Lisää luettavaa:

9 Comments

  1. Kirsi
    • ida365 ida365
  2. Niia
    • ida365 ida365
      • Niia
        • ida365 ida365
  3. Hilla
    • ida365 ida365

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *