365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

sunnuntai

12

maaliskuu 2017

8

COMMENTS

Vegaaniset kvinoaburgerit

Written by , Posted in Ruoka

* Kaupallinen yhteistyö, Risenta & Asennemedia

En tiedä teistä, mutta olen ihan tajuttoman laiska kokkaamaan kotona kasvispihvejä ja -pyöryköitä. En tiedä mikä siitä tekee muka niin hankalaa, ehkä monet epäonnistuneet (sellaiset jotka eivät pysy kasassa tai ovat liian tiiviitä koostumukseltaan) yritykset eivät ole lähiaikoina houkutelleet kokkailemaan pihvejä ja pyöryköitä itse. Vaikka tykkään tehdä monet jutut alusta loppuun itse, en pistä lainkaan pahakseni, jos arkeni helpottuu jollain puolivalmiilla – joka ei sisällä mitään turhaa. Välttelen eineksiä ja puolivalmiita asioita juuri siitä syystä, että ne yleensä sisältävät ties mitä lisä- ja säilöntäaineita, joita ei tarvitse, kun tekee itse alusta alkaen. 

Siksipä olinkin tyytyväinen, kun pääsin mukaan Risentan kamppikseen testaamaan kvinoapihvi-uutuutta. Raaka-ainelista on selkeä eikä siinä ole mitään turhaa. 

Pihviseoksessa on: kikherne, maissijauho, kvinoa, riisijauho, soijapapu, auringonkukansiemen, amarantti, tomaatti, kurpitsansiemen, merisuola, porkkana, persilja, sipuli, mustapippuri, selleri, lipstikka. Suolaa lukuunottamatta kaikki raaka-aineet ovat luomua ja kuten listasta voi päätellä, on seos täysin vegaaninen ja gluteeniton. Täydellistä! 

Mietiskelin etukäteen, mahtaako pihveissä olla tarpeeksi mausteita makuuni, mutta onneksi oli! Toki pihvejä olisi helppo tuunata lisää esim. lisäämällä taikinaan sipulia, valkosipulia tai vaikka tuoreita yrttejä, mutta nämä olivat maistuvia ja sopivan meheviä tällaisenaan. Vaikka tein nämä aluksi pellille, paistoin pihvit valmiiksi paistinpannulla. Sitä ennen sivelin pihvit oliiviöljyllä. 

Mikä tekee kotona tehdystä burgerista täydellisen? Mehevän pihvin lisäksi tarvitaan majoneesia (halutessa vegaanista), avokadoa, punasipulia, tomaattia, lehtikaalia (puristele kaalia, niin se maistuu paremmalta ja pehmenee!), kevätsipulia, suolakurkkua ja tuoreita yrttejä. Ketsuppia, jos sitä kaipaa. 

Ja burgerin kaveriksi bataattiranut – ne syntyvät helposti uunissa samalla kun paistelee pihvejä. Maustan bataattiranskikset aina oliiviöljyllä, tulisella paprikamausteella, Herbamarella ja mustapippurilla. Bataattiranskisten kaveriksi chilimajoneesi ja voilà, herkullisin kasvishamppariannos on valmis herkuteltavaksi. Jos ruisleivät vaihtaisi vielä gluteenittomiksi leiviksi, olisi koko annos myös gluteeniton. 

Risentan luomuvalikoimiin kuuluu kvinoapihvien lisäksi myös pähkinäiset kikhernepihvit ja kikhernepyörykät. Molemmissa on yhtä fiksut ainesosalistat kuin kvinoapihveissäkin ja kummankin valmistukseen tarvitaan seoksen lisäksi vain vettä ja paistamiseen öljyä. Olen tehnyt falafel-pyöryköitä pari kertaa itse, mutta kummallakaan kerralla lopputulos ei ollut onnistunut, joten olen aika innoissani tästä valmisseoksesta. Oletteko te testanneet? 

Lisää luettavaa:

8 Comments

  1. Kaisa
    • ida365 ida365
  2. Eee

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *