365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

torstai

30

maaliskuu 2017

0

COMMENTS

Chia jar + kätevä säilytysastia

Written by , Posted in Ruoka

Me päätettiin työkavereiden kanssa kollektiivisesti, että alamme tuoda töihin useammin eväät ja ottaa vähemmän lounareita kuukausittain. Siinä säästäisi pitkän pennin – jos siis vain oikeasti muistaisi nähdä vähän vaivaa ja suunnitella eväät esim. niin, että ne voi tehdä edellisen illan iltaruuan yhteydessä tai vastaavaa. 

Tämä päätös on sujunut osaltani surkeasti. Olen muistanut eväät kerran…. :-D Uskomatonta. Mulla on iltaisin usein niin paljon ohjelmaa ja tekemistä töiden jälkeen että en aio ottaa stressiä tästä eväshaasteesta – jos se tuntuu liian työläältä niin sitten ei auta kuin käydä lounaalla ulkona. Tärkeintä on että syön jotain, muuten muutun täysin hyödyttömäksi.

Välillä päivät tai ruokavälit venyy ja siksi olisi hyvä, että mukana olisi ainakin jotain pientä evästä, jos vaikka lounaalle lähteminen venyy tai iltapäivällä tulee nälkä. Lounaseväiden suhteen mulla ei ole mitään kehumista, mutta tämä ”chia jar” on kyllä niin kätevä välipala, että vinkkaan teillekin. 

Mutta siis, tässä ei ole mitään ihmeellistä eikä uutta, mutta koska mulla on mennyt vuosia tajuta tällaisen helppous, mietin, että jollain muullakin on voinut mennä ohi. Tai sitten ei… 

Eniveis! Chia-purnukka on superyksinkertainen tehdä, vaikka siinä onkin yksi tai kaksi vaihetta enemmän, kuin smoothien teossa. Teen edellisenä iltana chiavanukkaan valmiiksi ja surrautan seuraavaana aamuna sen päälle smoothien jonka jätän vähän tavallista paksummaksi, jotta se olisi helposti lusikoitavaa. Koko komeuden kruunaa maapähkinävoi ja marjat. 

Chiavanukas syntyy superhelposti ja sen voi tehdä suoraan eväspurkin pohjalle edellisenä iltana.

Tämän purnukan chiavanukas syntyi näin: 

2 rkl chiansiemeniä
1,5 dl kookosmaitoa
kardemummaa, aitoa vaniljaa

>> Sekoita esim. haarukalla ja laita jääkaappiin tekeytymään yön yli. 

Smoothieen käytin tällä kertaa:

kypsä banaani
mangopaloja pakkasesta
baby pinaattia
tuoretta minttua
puolikas avokado 
seesaminsiemeniä
pari cashew-pähkinää
Arctic Warriorsin kuusenkerkkää
kauramaitoa
tyrniä

>> Kippaa chiavanukkaan päälle ja lisää lusikallinen maapähkinävoita sekä marjoja tai kaakaonibsejä koristeeksi. Kansi kiinni ja mukaan evääksi. 

Parhaat lasipurkit eväiden kuljetukseen löytyy Granitista – kuvan purkit maksavat 2,90 € kappale. Eivät ole kalliita ja ovat pakkausten mukaan valmistettu Italiassa. Eivätkä ole ainakaan toistaiseksi vuotaneet! Toinen vaihtoehto on pestä esim. hillopurkkeja tai vastaavia eväsrasioiksi. Jos etiketit eivät lähde liottamalla, hiero niihin ruokaöljyä, sillä lähtee. 

Anni Kravin Hyvää kaunista -kirjassa on muuten ihanan selkeästi selostettuna tietoja kaikista raaka-aineista, esim. chiansiemenistä. Niiden kohdalla lukee: ”Runsaasti proteiinia ja kuitua sisältävät chiansiemenet sopivat vanukkaisiin ja hilloihin. Liotettuna niitä voi käyttää kasviperäisenä kananmunan korvikkeena. Nämä siemenet tekevät hyvää vatsalle ja niissä on runsaasti terveellisiä omega-3-rasvahappoja.” Kirjassa on superkauniita kuvia ja kiinnostavia reseptejä – ehkä kokeilen seuraavana eväänä jotain Annin reseptiä ja haastan itseni testaamaan jotain astetta vaikeampaa. 

Lisää luettavaa:

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *