365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

sunnuntai

8

lokakuu 2017

2

COMMENTS

Helppo take away -aamupala

Written by , Posted in Ruoka

Kaupallinen yhteistyö, Risenta & Asennemedia

Risenta on lanseerannut tänä syksynä uudet luomugranolat ja uusia luomumyslimakuja. Rakastan myslejä ja paahdettuja granoloita ja teen usein itse omat granolani, sillä valmisversioissa on usein lisättyä sokeria. Mutta näissä ei ole, ihan parasta!

On ihanaa, että kaapista löytyy jotain niiden kiireisten hetkien varalle, kun ei ole aikaa alkaa kokata mitään itse mutta nälkä on kova ja ovat mitä parhaimpia välipaloja. Myslit ja granolat ovat parhaita kasvipohjaisten jugurttien kaverina, mutta pelastavat hätätilanteessa myös pelkän kauramaidon kanssa. 

Helppo mukaan otettava aamupala

Granolat on mulle sellainen herkuttelujuttu; vaikka niissä ei olisi sokeria, ne ovat melko energiapitoisia ja täyttäviä ja siksi mainioita välipaloja ja aamupaloja. Mun lempparikombo on kasvipohjainen jugurtti + tuoreet marjat + granola.

Vein töihinkin muutaman paketin näitä Risentan uutuuksia ja hyvin näytti maistuneen mun loman aikana. Moni meidän toimistolla syö myöskin aamupalaksi tai välipalaksi jotain kasvipohjaista jugurttia, jota on helppo upgreidata myslillä tai granolalla. 

Ja hei, tehdäänpäs tästä mysli vai granola -jutusta nyt heti alkuun selvää. Mysli = leseitä, hiutaleita, pähkinöitä, siemeniä ja kuivattuja hedelmiä. Granola = paahdettu versio myslistä. Mysliä energiapitoisempi (ja herkullisempi), sillä raaka-aineet paahdetaan esim. kookos- tai auringonkukkaöljyssä ja joskus makeutetaan esim. hunajalla. Näitä Risentan granoloita ei ole makeutettu erikseen. 

Täyttävä take away -aamupala

Kirjoitinkin aiemmin, että käyn nykyisin kerran viikossa aamusalilla ennen töitä. Se on ihan älyttömän hyvä rutiini! En olisi koskaan uskonut, että musta on siihen, sillä en ole yhtään aamuihminen ja oon aina ajatellut, että salilla aamulla käyminen olisi kauhean hankalaa ja monimutkaista.

Mutta ei se ole, kun pakkaa illalla laukkuun juomapullon ja salikengät sekä eväät ja vaihtovaatteet ja laittaa aamulla samantien päälleen salikamat. Se, että laukussa odottaa välipala, on olennainen osa mun salillakäymismotiviaatiota, hahah. Syön pienen aamupalan jo ennen salille lähtöä, mutta jotta mun ei tarvitsisi lähteä lounaalle heti yhdeltätoista, syön saliaamujen jälkeen aamupalan numero kaksi toimistolla ja pitkitän väliä lounastaukoon. 

Kerrosaamupala Ja arvaatteko mistä tykkään eniten? Siitä, että eväätkin voivat näyttää nätiltä! Aika usein mun eväät ovat yksivärisiä sosekeittoja ja linssimössöjä eikä mukaan tule pakettua yrttejä tai muuta, joilla teen annoksista kauniimpia kotioloissa. Onneksi tällainen aamupala näyttää kauniilta pienellä vaivalla.

Kerrokset näyttävät nätiltä, mutta pitävät myös eri raaka-aineet erillään eikä esim. kaikki granolat ja myslit ehdi vettyä kun niitä lisää useampaan kerrokseen hedelmien ja jugurtin tai chia-puddingin kaveriksi. 

Risenta sokeriton granola uutuusmaut

Tässä on mun resepti helppoon take away -aamupalaan:

  • Risentan mysliä, esim. mansikka & manteli (gluteeniton)
  • Chia-puddingia: 1-2 ruokalusikallista chiansiemeniä kookosmaitoon liotettuna (liota vähintään 15 min). Sekoita maustamattomaan kasvipohjaiseen jugurttiin. Mausta kaardemummalla ja aidolla vaniljalla
  • Tuoreita mansikoita tai pensasmustikoita
  • Risentan taateli & viikuna -granolaa 
  • Persikoita, nektariineja, omeinoita, luumuja tai muita satokauden hedelmiä viipaleina
  • Lusikallinen maapähkinävoita (pieni, mutta oleellinen lisä!) 

–> Lado lasiseen eväsrasiaan kerroksittain. Nämä mun omat on Granitista ja ajavat asiansa loistavasti. 

Chia-pudding ei ole mun suosikki sellaisenaan, mutta tällaisessa kerrosjutussa se toimii loistavasti! Liotan chiansiemenet yleensä joko kaura- tai kookosmaitoon ja sotken mössön vielä jugurttiin, jotta se olisi koostumukseltaan miellyttävämpää. Maustan chia-puddingin yleensä vaniljalla ja kaardemummalla, mutta myös esim. kaneli toimii varmasti sekin. 

Risenta sokeriton granolaEhdottomat suosikkini Risentan granola- ja myslivalikoimsta: taateli & viikuna -granola sekä kaakao & kookos -granola, niin hyviä!! Taateli & viikuna -granolassa on paras koostumus, ihanan rouhea. Kaakao & kookos -granola taas on sellainen, etten olisi keksinyt tehdä tätä makukomboa itse. Kummasssakaan ei ole lisättyä sokeria, mutta vehnää näissä on molemmissa; siksi menevät arkiruuan sijaan mulla herkuttelukategoriaan, sillä vaikka vehnä onkin hyvää, en syö sitä päivittäin. 

Risentan valikoimista löytyy myös vehnättömiä vaihtoehtoja, esim. gluteenittomat mansikka & manteli -mysli, rusina & viikuna -mysli sekä kookos & hasselpähkinä -mysli, jossa on viljana vain spelttivehnää. 

Sokeriton granola Risenta

Risenta granolaTiedän monia, jotka eivät syö aamupalaa ollenkaan, kun eivät ole heti aamusta nälkäisiä, mutta ovat sitten töissä nälkäisiä, kun skippaavat aamupalan kokonaan. Ehkä tällainen mukaan otettava aamupala toimisi. Ootteko te jo ehtineet testata Risentan uutuuksia, onko samat suosikit? 

Lisää luettavaa:

2 Comments

    • ida365 ida365

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *