365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

tiistai

12

joulukuu 2017

23

COMMENTS

Kaurapuuro best, eli paras aamupala ikinä

Written by , Posted in Hyvinvointi, Ruoka

Mun lempiruoka on aamupala – se on usein päivän paras ateria ja mulle monessa mielessä myös se tärkein. Ne kerrat, kun lähden kotoa ilman aamupalaa on vuoden aikana laskettavissa yhden käden sormilla, sillä mun päivä ei yksinkertaisesti käynnisty ilman aamupalaa ja kahvia. 

Pienenä inhosin kaurapuuroa mutta viimeiset vuodet en ole muuta arkiaamuisin syönytkään. Viikonloppuisin saatan tehdä vähemmän puuroa jotta jaksaisin aamupalalla myös avokadoleivän tai vaikka smoothien, mutta puuroa pitää olla. Kaurassa on vesiliukoista kuitua, beetaglukaania, joka muodostaa veden kanssa hyytelömäisen massan. Se suojaa vatsaa ja tasapainottaa kolesteroliakin.

Liikkuessaan ruuansulatuksen läpi beetaglukaani muodostaa suojaavan kalvon vatsalaukkuun ja ohutsuoleen jonka läpi esimerkiksi glukoosi ei pääse imeytymään niin nopeasti, joten verensokeri säilyy tasaisempana ja kalvo hidastaa myös huonon LDL-kolesterolin imeytymistä. Tämän takia kaurapuuro on mitä mahtavin aamupala. Kaura suojaa vatsaa myös hapoilta, eli varsin niiden, jotka juovat paljon kahvia, kannattaisi syödä aamulla ekana kaurapuuroa vatsan suojaamiseksi. Aika supervilja tuo kaura siis! 

Kookosmaitoon keitetty kaurapuuro banaanilla, manteleilla, raakakaakaonibseillä ja manteleilla
•••

Kun kaurapuuroa syö vuodesta toiseen joka ikinen aamu, saattaisi kyllästyä helposti. Lapsena söin puuron hillolla, myöhemmin otin kaveriksi pakastemarjat ja nykyisin marjojen kaverina on aina pähkinöitä tai siemeniä antamassa pikkuisen proteiinia ja hyviä rasvoja. En ole ikinä syönyt puuroa voisilmällä, pitäisköhän testata? 

Kaurapuuro manteleilla, cashew-pähkinöillä, pekaanipähkinöillä, mustikoilla, karhunvatukoilla, hunajalla ja kauramaidolla
•••

Aika usein syön kaurapuuron kauramaidoilla. Kaslinkin kauramaito on ihanan kermaista ja kotimaista, Oatlyn taasen luomulaatuista vaikkakin koostumukseltaan ohuempaan mutta sen vuoksi raaka-ainelistakin on selkeämpi. Hyviä kumpikin, onneksi molempia saa lähikaupasta.  

Kaurapuuro raakasuklaamulpereilla, cashew-pähkinöillä ja mustikoilla
•••

Raakasuklaamulperit on superhelppo tehdä itse: valmista pieni annos raakasuklaata (esim. tällä reseptillä) ja kaada leivinpaperille levitettyjen mulperien päälle. Tai kippaa mulperit sulan raakasuklaan joukkoon, pyörittele ja ripottele leivinpaperille kuivumaan. 

Kuvan puuroannos olisi toiminut myös ilman mustikoita; tilalle olisi sopinut suklaisten mulpereiden kaveriksi paremmin ehkä banaani tai päärynä. 

Jos siellä on muita, jotka syötte aina aamupalaksi kaurapuuroa, niin kertokaa; mitä te syötte puuron kaverina? Mitä  laitatte sen päälle? Ja (kasvi)maidolla vai ilman? 

Lähteet: Yle, Kauneus & Terveys
& Kaurayhdistys

Lisää luettavaa:

23 Comments

  1. Soffe
    • ida365 ida365
  2. Essi
    • ida365 ida365
  3. janika
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  4. enni
    • ida365 ida365
      • enni
  5. salla
    • ida365 ida365
  6. Inka
    • ida365 ida365
  7. Tunnetilan Nina
    • ida365 ida365
  8. Assi
    • ida365 ida365
  9. Hanna
    • ida365 ida365
  10. Eve

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *