Kuluttajan sijaan vaikuttaja

lifestyle
7 kommenttia

Oon monta kertaa töissäni pyöritellyt vaihtoehtoja sanalle kuluttaja. Hitto se on tympeä sana ja sana, jolla meitä kaikkia jatkuvasti kuvataan. Usein myös ensisijaisesti.

Sain mun Instagram Storiesien vastuullisuuspohdintoihin teiltä ihan älyttömän inspiroivaa palautetta yksityisviestein ja yksi teistä kirjoitti näin: ”Oon miettinyt et pitäis kannustaa (itseä ja muita) ottamaan muitakin rooleja kuin sen yhteiskunnan antaman kuluttajan roolin. Itse oon tänä vuonna alkanut harrastaa palstaviljelyä ja se on niin palkitsevaa ja just tajusin, et ehkä siks ku saan olla tekijä, eikä sillä oo juurikaan tekemistä kuluttajuuden kanssa. Ois kiva kuulla mitkä on sulle sellaisia voimaa antavia rooleja, missä kuluttajuudella ei oo sijaa. Tai ainakin missä kuluttaminen ois todella sivuroolissa–”.

Miten ajatuksia herättelevä viesti! En todellakaan haluais nähdä itseäni vain kuluttajana ja kuluttajanakin vain pienessä sivuroolissa muihin tärkeämpiin rooleihini verrattuna.

Ensisijaisesti olen ystävä, tytär, sisko, innostuja, osallistuja, vaikuttaja, työkaveri, serkku, sukulainen, joogaaja, kokeilija, keskustelunherättäjä, tarkkailija, kannustaja, suunnittelija, salapoliisi ja asioiden selvittäjä –  ja toivottavasti paljon muutakin. Mitkä on sun tärkeimmät roolit? Kuluttajia mekin ollaan totta kai, mutta haluan olla sitä sivuroolissa.

ekologisuus ja eettisyys
a sea change – a radical change or transformation 

 

Voisko koko homman kääntää päälaelleen, jos kuluttamiseen suhtautuisi eri tavalla? Jos jokaisen kulutusvalinnan ajattelisikin kuluttamisen sijaan vaikuttamisena. Että tajuaisi, että aina kun ostaa jotain, on mahdollisuus vaikuttaa.

Jokainen tekemämme ostopäätös on viesti siitä, mitä me ajattelemme. Se on viesti brändeille ja koko tälle kapitalistiselle yhteiskunnalle sen suhteen mikä meitä kiinnostaa. Jos asiaa miettii positiivisen kautta, niin esimerkiksi kauppojen vegaanivalikoiman mieletön lisääntyminen viimeisen kahden vuoden aikana on todella hyvä esimerkki siitä, millainen muutos voidaan saada aikaiseksi yksilöiden valinnoilla. Myös luonnonkosmetiikan rantautuminen marketteihin ja tavarataloihin kertoo samasta; yksittäisillä valinnoilla todellakin on väliä.

Siksi myös sillä on väliä, miten me käytämme mahdollisuuksiamme vaikuttaa – olimme sitten ison yleisön äärellä tai parhaiden ystäviemme kanssa ruokapöydässä. Tulee muistaa, ettei taakka maailman tilasta voi olla kenenkään yksittäisen ihmisen harteilla, mutta tiedostaa ja ymmärtää, että sillä todellakin on väliä, miten näihin asioihin suhtaudumme – maailma tarvitsee kaikki mahdolliset hyvät teot, jos haluamme, että elämä täällä jatkuu meidänkin jälkeemme. Jos ajattelemme, että on ihan sama lennämmekö vuodessa 20 kertaa tai että vastuullisten valintojen tekeminen ei kuulu minulle, kun kaikki muutkaan eivät tee osaansa, tulemme samalla mitätöineeksi ihan älyttömän paljon muiden hyviä tekoja. Se on silkkaa ylimielisyyttä, johon kellään meistä ei ole varaa.

Kun seuraavan kerran hankit jotain – ostat lounasta, valitset pyykinpesuainetta, varaat matkoja vanhempiesi luokse tai pohdit pikkujouluvaatetustasi – ajattele valintaasi sen kannalta, että voit valinnallasi äänestää jonkin paremman puolesta. Voit valita ympäristöystävällisemmin, voit lainata tai vuokrata, tehdä itse ja valita vaihtoehdoista vähiten ympäristöä kuormittavan. Voit äänestää valinnoillasi.

Lisää luettavaa

Meikkipussin päivitys syksyyn ja hyvää tekevä kuivakuppausrutiini

Kesäkuulumisia

ida hanhiniemi – uusi koti.

Uudessa yhteisessä kodissa – vihdoin!

ida365 asunnon myynti

Miten asunto myydään? Kokemuksia ja tietoa asunnon myymisestä välittäjän avulla

Kommentit

Vastaa käyttäjälle ida365 Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Ihana postaus näin perjantaiaamuun, varsinkin kun oon koko viikon pyöritellyt vastaavanlaisia ajatuksia päässäni. Osuit mun mielestä just siihen homman ytimeen sillä, että jokaisen tulisi miettiä mitä omat kulutustottumukset viestii ja voisiko juurikin valita/vaikuttaa niiden kautta johonkin parempaan. Mä tuun niin surulliseksi kun kuulee näitä ’statementteja’ siitä, ettei vastuullinen tekeminen kuulu itselle koska muut tekee vielä pahemmin ja että ei niillä omilla valinnoilla ole merkitystä isossa mittakaavassa. Juurikin tän vuoksi että ne mitätöi muiden yritykset, kuin myös osoittaa henkilön välinpitämättömyyttä asiaa kohtaan ja vastuun pakoilua. En osaa ymmärtää sitä, miten voisi ajatella että koska joutuisin luopumaan jostain en halua tehdä muutosta ja miten itsekästä tämä on, koska itse olen valmis luopumaan kuitenkin huomattavasti verrattuna entiseen elämäntapaani. Se mikä tällä viikolla on tosin ilahduttanut niin paljon on se, että kuinka moni mun sosiaalisessa mediassa onkaan ottanut tästä aiheesta koppia, vaikkei ehkä tekisikään täydellisesti niitä asioita. Ja se on mun mielestä tärkeää.

    Ja niistä rooleista! Itselle omat on ehkä tyttöystävä, sisar ja tytär, ystävä, vaikuttaja/inspiroija, neuloja, ajattelija, normeja haastava ja luonto lover.

    1. Voi Reetta <3 Uskon että oot! Ihan tajuttoman hienoa miten paljon näistä asioista on nyt viime päivinä puhuttu eri kanavissa. Uskon että se vie asioita eteenpäin!

      Ihan parhaat roolit <3 Ajattelija on kans ihana!! Ja luonto lover. Ihanat.

  2. Hyvä näkökulma ja tärkeitä pointteja!

    Kuluttaja-sanan kaiku on mielestäni osuva – kulutus on nimenomaan sitä luonnonvarojen jne. kuluttamista. Jotkut valinnat vähemmän, jotkut enemmän kuluttavia eli siitä vaikuttaja-efekti. Etenkin consume-sanan suomennokset on melko kuvaavia: kalvaa, tuhota jne. Kyllä huomaa uuden ostamiseen liittyvien halujen vähentyneen melkoisesti viime vuosien aikana, kun asioista on puhuttu niin paljon.

    1. Toi on kyllä totta! Että sana on osuva. Ehkä mulla on sellainen fiilis nyt aika vahvasti, etten halua olla kuluttaja, en varsinkaan ensisijaisesti. Hyvää pohdintaa ja oon samaa mieltä, ei kyllä tee mieli ostella mitään ellei tosiaan tarvi jotain.