365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

sunnuntai

3

joulukuu 2017

5

COMMENTS

Herätysvalosta apua heräämiseen

Written by , Posted in Hyvinvointi

* Kaupallinen yhteistyö, Philips & Asennemedia

Siinä missä joskus nuorempana mun oli vaikea saada iltaisin unta ajatusten laukatessa päässä valot sammutettuani, on mun nykyisin suhteellisen helppo nukahtaa – herääminen sitten taas on sitäkin hankalampaa, etenkin nyt, kun aamuisin on pilkkopimeää eikä päivän aikana välttämättä nää valoa laisinkaan. Mulla on huono tapa torkuttaa aamuisin ja vaikka tiedän, että torkuttaminen ei ainakaan piristä, teen niin silti, joka ikinen aamu. Haluaisin oppia pois tästä tavasta, mutta herätyskellon soidessa aikaisin tuntuu ihanalta painaa torkku päälle kun tietää saavansa nukkua vielä pari minuuttia lisää lämpimän untuvatäkin alla.

Tiedostan, että olisin virkeämpi heti aamusta, jos jättäisin torkuttamisen, mutta mun tahdonvoima ei ole riittänyt siihen. Kun multa tiedusteltiin haluaisinko testata Philipsin uutta Somneo-herätysvaloa, oli vastaukseni joo ja viisi huutomerkkiä. Miksi en ole tajunnut tätä itse aimmin? Ehkä herätysvalo auttaisi heräämään luonnollisemmin ja pääsisin eroon ainaisesta torkuttamisesta? 

Philips Somneo herätysvalo

Philips Somneo herätysvalo

Somneo-herätysvalo auttaa heräämään pehmeämmin asteittain sarastavan valon ja lempeän musiikin avulla. Vaihtoehtoja musiikin ja valon voimakkuuden suhteen on useita ja niitä on helppo säätää itselle sopiviksi. Somneossa on myös ihanat nukahtamistoiminnot; illalla lampun voi säätää sammumaan asteittain vähenevän valon kanssa ja jos kaipaa nukahtamiseen jotain pientä apua, voi taustamusiikiksi laittaa sateenropinaa tai aaltojen pauhua. Toimii! Sateenropina yhdistettynä hämärtyvään valoon on mun oma suosikkini. Menen usein muutenkin nukkumaan podcasteja ja tai jotain rauhallista musiikkia kuunnellen, joten mulle on tosi luontevaa nukahtaa pieneen taustaääneen. 

Olen huomannut, että silloin kun mulla on pahin stressipiikki, herään aamuyöllä 4-5 välillä. En välttämättä herää mihinkään uneen tai muuta, mutta herään aamuyöstä kesken unien niin, että rintaa puristaa ja sydän saattaa hakata tuhatta ja sataa. Jotta saisin nopeasti unen päästä kiinni kannattaisi olla katsomatta puhelimesta kelloa (siinä altistuu kirkkaalle valolle ja puhelimen näytön piristävälle siniselle valolle). Mitenhän se kellonajan tarkistaminen tuntuu niin välttämättömältä keskellä yötä? Somneossa on sellainen toiminto, että keskellä yötä voi kurkata kelloa ilman että valo syttyy kirkkaasti – tällaisissa tilanteissa se on kätevä ominaisuus, vaikka voikin äkkiseltään kuulostaa samantekevältä. 

Kokemuksia herätysvalosta

Somneo on sievä herätysvalo. Kuvasin nämä kuvat mun olkkarissa, koska mun makuuhuone on valoton pieni soppi – kuvaaminen siellä on mahdotonta, mutta nukkuminen sitäkin helpompaa, kun kesällä luonnonvalo ei häiritse unta. Toisaalta herääminen on tämän takia hankalaa, kun kroppa ei herää auringonvaloon itsekseen. 

Herätysvalolamppu

Aamuisin herätysvalo herättää mut niin, että ennen lempeää musiikkia lamppu alkaa asteittain kirkastua. En herää pelkkään valoon, mutta musiikin alkaessa soida havahdun hereille. Olen testannut lamppua nyt pari viikkoa ja ekat päivät olin vähän jännityksissä, että toimiikohan tämän nyt yhtään mun kohdallani, sillä ekoina päivinä en todellakaan saanut itseäni ylös musiikin alkaessa soida, vaan havahduin vasta varmistukseksi laittamaani puhelimen herätykseen.

Taustatietona on oleellista tietää, että mulla on aina kaksi tai kolme herätystä puhelimessa päällä (ja usein vielä tavallinen herätyskellokin backupina) enkä todellakaan herää mihinkään lempeään liplatukseen vaan mulla on ne kaikista karseimmat herätysäänet käytössä – sellaiset, että vähän hävettää, jos mulla on yövieraita ja he joutuvat heräämään samoihin ääniin…

En siis ekoina aamuina herännyt ihan niin kuin herätysvalon kanssa voisi. Testailin eri herätysääniä ja pohdin, josko lataisin laitteeseen jonkun oman äänivaihtoehdon, esim. jonkun pirteän biisin (sekin on mahdollista). Nyt viimeiset pari aamua olen onnistuneesti noussut ennen puhelimen varaherätystä! Vaihdoin valon sarastusasetuksen aavistuksen pidemmäksi kuin se aluksi oli, nostin äänenvoimakkuutta lähemmäs maksimia ja valitsin herätysääneksi Buddha Wakeupin – se tuntuu toimivan paremmin kuin heleämmät luontoäänet. Jihuu, joskos tämä pienen alkukankeuden jälkeen tästä! 

Heräämisen helpottaminen

Kirkasvalolamppu Philips

Koetan pikkuhiljaa päästä eroon ärsyttävästä torkutustavastani ja uskon, että kunhan vain pystyn vähentämään torkutusta, alan kyllä huomata eron omassa olossa. Tästä pitää vain saada tehtyä tapa, jotta tämä jäisi rutiiniksi omaan arkeen. Sitähän torkutuskin on; opittu rutiini. En nimittäin ole aina ollut torkuttaja. 

Herätysvalo kirkasvalolamppu

Philipsin herätysvaloja myydään ympäri Suomen hypermarketeissa ja kodinkoneliikkeissä ja valikoimiin kuuluu joulukuun puolessa välissä myyntiin tulevan Somneon lisäksi useampi muukin malli. Uutuusvalo Somneo on kategoriansa laadukkaimpia ja sen myötä myös hintavin, mutta sopivia herätysvaloja löytyy monelle kukkarolle – edullisimman hinta on n. 80 €. Philipsin herätysvalovalikoiman ja hinnat voi kurkata täältä. Edit 5.12. Kuun puolen välin paikkeilla Nyt Somneon löytää Verkkokauppa.com:n ja Gigantin valikoimista! 

Ja yksi kiva juttu vielä: Kaikilla Philipsin herätysvaloilla on myös 60 vuorokauden tyytyväisyystakuu! Mikäli asiakas ei syystä tai toisesta olekaan tyytyväinen herätysvaloonsa voi hän palauttaa sen Philipsille ja saada rahansa takaisin. Aika hyvä laatulupaus Philipsiltä. 


Onko teillä käytössänne herätysvalo, vai oletteko keksineet jotain muita tapoja helpottaa aamuheräämisiä? 

Lisää luettavaa:

5 Comments

    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  1. Marisa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *