Gluteeniton pizzapohja (pellillinen)

ruoka
Jätä kommentti

Jos ette eksy mun reseptien pariin nyt ensimmäistä kertaa, tiedätte, että syön arkena pääosin gluteenittomasti siitä yksinkertaisesta syystä, että se sopii mulle ja mun vatsalleni parhaiten. Välillä joustan, varsinkin jos mun vege, gluteeniton ja sokeria välttelevä ruokavalioni on liikaa jollekin toiselle (tai jos mun tekee mieli korvapuustia tai Wayn juurileipää), tai koska en halua olla vaivaksi, mutta jos syön useana peräkkäisenä päivänä pienehköjäkin määriä vehnää, huomaan, että en voi hyvin. Siispä meillä mennään gluteenittomalla ruokavaliolla ja onnekseni se sopii poikaystävällenikin paremmin kuin hyvin.

Arkiruuat on tosi helppo tehdä kotona gluteenittomasti; gluteeniton spaghetti, lasagnelevyt ja muut pastat ovat ihan yhtä hyviä kuin tavalliset vehnästä valmistetut, tortillalättyjä saa pelkästä maissista tehtyinä, valmiita myslejä löytyy hyvin vehnättöminä ja isommista kaupoista löytyy yleensä pariakin eri vehnätöntä kauraleipää täysin gluteenittomista leivistä nyt puhumattakaan, mutta pizzapohja! Se ei ole ollut helpoin juttu gluteenittomana.

Kävi hyvä tuuri, kun sain bloggaajakolleegaltani Instassa vinkin parhaasta gluteenittomasta pizzapohjareseptistä, kun sellaisen perään kyselin, joten ei tarvinnut kahlata monia eri reseptejä läpi. Tämä resepti on nimittäin loistava! Pienellä varioimisella ja useammalla kokeilulla ollaan opittu tekemään superhyvää gluteenitonta pizzaa siitä inspiroituneena ja nyt meidän Hellan ja viinilasin välissä -blogin reseptin perusteella kehitelty oma resepti on sellainen, että uskallan jakaa sen kanssanne.

Kokeile, toista (ja kuumenna pelti!)

Koska uuneja ja tekijöitä on erilaisia, ei kannata hermostua, jos eka gluteeniton pizzapohja ei ole täydellinen; olen huomannut että meillä pohja jää välillä aavistuksen liian pehmeäksi täytteiden näyttäessä jo kypsiltä ja joskus pizzapohjasta tulee täydellisen rapsakka ilman mitään pelkoa siitä, että juusto ruskistuisi pinnasta liikaa. Nämä epätasaisuudet liittynevät mun uuniin – mulla on Smegin uunin ja mikron yhdistelmä, joka ei lämpeä 220-asteista kuumemmaksi ja jossa on metallipellin sijaan lasipelti. Veikkaan, että pizzapohja paistuu nopeammin rapsakaksi 225-asteessa ja siksi käytän sitä reseptissä, vaikkei oman uunin lämpö nouse noihin lukemiin.

Jos et meidän tavoin omista pizzakiveä, kannattaa lämmittää pelti uunissa sillä välin, kun täytät pizzaa. Siten pizzapohjasta tulee rapsakampi ja alapuoleltakin tarpeeksi paistunut. Ainakin lasisen pellin kanssa tämä kikka toimii loistavasti. Voi myös olla, että loppuajasta uuniin voi laittaa päälle alalämmön, jotta pohja ei jää pehmeäksi.

Gluteeniton pizzataikina

 

Gluteeniton pizzataikinaresepti pirkka

Raaka-aineista: meillä on ollut käytössä Pirkka vaalea gluteeniton jauhoseos – siinä on valmiiksi psylliumia (riisi-, peruna- ja maissijauhon kaverina), joten emme ole lisänneet taikinaan sitä erikseen. Hiivan sijaan olemme käyttäneet kuivahiivaa.

Gluteeniton pizzapohja

1 pieni pellillinen, kahdelle

2 dl kädenlämpöistä vettä
1 pss kuivahiivaa

n. 2,5 dl Pirkka vaalea gluteeniton jauhoseosta
loraus oliiviöljyä (n. 0,5-1 rkl)
vähän suolaa

Laita uuni lämpenemään 225 asteeseen, jätä pelti lämpeämään uuniin.

Sekoita kuivahiiva n. 1 desilitraan kädenlämpöistä vettä (puolet reseptin vesimäärästä), anna tekeytyä 5-10 min. Mittaa jauhot kulhoon ja sekoita vesi-hiivaseos jauhoihin ja lisää vielä n. 1 dl vettä sekä loraus oliiviöljyä niin, että saat sekoitettua taikinasta kiinteähkön. Mausta ripauksella suolaa.

Anna kohota lämpimässä (esim. lämpimässä vesihauteessa) liinan alla ainakin puoli tuntia.

gluteeniton pizzataikina pirkka

Kauli kohonnut taikina pizzapohjaksi leivinpaperin päälle. Joskus taikina kauliintuu moitteetta ja joskus se repeilee hieman – makuun tämä ei ole vaikuttanut! Täytä pizza suosikkitäytteilläsi (meidän vakkarit on itsetehty tomaattikastike, itketetty kesäkurpitsa, oliivit, jalapeno, mozzarella ja juustoraaste) ja siirrä pizza varovasti kuumalle pellille.

Pizza liukuu parhaiten nopeasti kahdella kädellä pöydän reunan yli pellille vetäen. Jos pizza täytteineen tuntuu raskaalta eikä meinaa liikkua, laita leivinpaperin alle esim. sanomalehti, se auttaa.

Paista pizzaa uunissa n. 225 asteessa n. 15-25 minuuttia, kunnes pizza näyttää hyvältä. Tähän vaikuttaa pizzapohjan paksuus ja täytteiden määrä. Ota uunista ja anna jäähtyä hetki ennen leikkaamista. Tarjoile tuoreen rucolan tai basilikan ja oreganon kanssa.

paras gluteeniton pizzataikina

Bon appétit!

Lisää luettavaa

5 x Paras alkoholiton kuohuva

Vegaaninen pavlova

Vegaaninen pavlova

Metsäkylvyssä

sieniohratto

Sieniohratto, uusi arkiruokalemppari

Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.