Donna Tartt – Jumalat juhlivat öisin
Siinä on riskinsä, kun lukee yhden kaikkien aikojen suosikkikirjoistaan uusiksi 10-15 vuoden jälkeen ensilukemisesta. Onneksi en pettynyt!
Päinvastoin, tuntuu, että olen vieläkin välillä kirjan maailmassa. Upposin tarinaan niin, että olin kirjaa lukiessani melko varma että olen jotenkin onnistunut sotkeutumaan kirjan opiskeluporukan sotkuihin itsekin. Myös Tarttin Tikli lukeutuu mun suosikkikirjoihini ja sitä lukiessa mut valtasi tismalleen samanlainen, hirvittävä fiilis: ehkä mä olen itsekin jotenkin mukana tässä kaikessa juonimisessa.
Nerokkaan koukuttava monitasoinen tarina, joka tuntuu ihmeellisen todelliselta. Jännittävä ja ahdistava, kammottavakin, mutta silti elokuvallisella tavalla kaunis. Tämä muuttui jännitäväksi vasta ihan loppua kohden, vaikka tätä tekikin alusta asti mieli ahmia. Jäin miettimään tyyppien motiiveja ja kertomatta jätettyjä asioita tosi pitkään, ihan kuin tapahtumat olisi oikeita. Googlasin jopa, mitä muut ovat olleet teoksesta mieltä ja millaisia selityksiä he ovat joillekin kirjan tapahtumille keksineet. Teos on julkaistu vuonna 1992 mutta mielestäni se on kestänyt aikaa hyvin.
Päädyin lukemaan Jumalat juhlivat öisin uudelleen siksi, että teoksesta julkaistiin juuri pokkariversio. Kirjalla on muuten harvinaisen onnistunut suomenkielinen nimi. Se on jopa parempi, kuin alkuperäinen The Secret History.
〰️
Hanna Meretoja – Elotulet
Minulle tämä oli teos ihmiselämän keston sattumanvaraisuudesta. Jos en olisi tänä kesänä miettinyt niin paljoa elämää ja kuolemaa, tämä olisi voinut olla myös kirja ihmissuhteista; niin lasten ja aikuisten välisistä, ystävyydestä kuin pitkistä parisuhteistakin. Toiveista jotka käyvät toteen ja jotka eivät toteudu. Ympäristökatastrofista. Varoitusmerkeistä ja siitä, miten päätämme ummistaa silmämme niiltä.
Tämä myytiin mulle vertaamalla teosta Rachel Cuskin ja Maggie Nelsonin teoksiin ja oli selvää, etten voinut ohittaa kirjaa tällä myyntipuheella. Ymmärrän vertauksen hyvin ja pidin kirjasta paljon, siinä kietoutuu yhteen Maggie Nelsonmaisesti päähenkilöiden pohdinnat ja kriisit, maailman tilanne ja filosofiset kysymykset.
〰️
Iida Sofia Hirvonen – Radalla
Radalla on ihan omanlaisensa teos, se on määritelmien ulkopuolella sillä tavalla, että mun on tosi vaikea kertoa siitä mitään. Hirvosen teksti ja havainnot saavat nyökyttelemään, vaikkei olisi itse kokenut samaa – lukiessa tuntuu kuin olisi. Tekstityyli tuntuu olevan suloisesti sääntöjen yläpuolella, ei ylimielisellä tavalla, vaan ihan vain olemalla; kirja on livejournal-tyyppistä ajatuksenvirtaa, katkelmia, keskusteluja ja havaintoja jotka vaihtuvat sulavasti toiseen ja kuljettavat lukijan mukanaan pohdinnoista ja juhlista toisiin.
Mitä luimme kerran -blogin Laura on kirjoittanut tästä niin osuvasti, että suosittelen kurkkaamaan Lauran tekstin täältä.
〰️
Elizabeth Strout – Voi William!
Ah, taattua Stroutia! Myötätuntoinen, tarkkanäköinen, intiimi, vähän surumielinen ja tosi ihana teos. Kirja on itsenäinen jatko-osa Lucy Bartonista kertoville teoksille, eli Nimeni on Lucy Barton -kirjalle ja ilmeisesti myös Kaikki on mahdollista -kirjalle. Tajusin, että tuo Kaikki on mahdollista -teos multa on jäänyt välistä, mutta se ei haitannut tähän uppoutumista. Voi William! kertoo Lucy Bartonin entisestä aviomiehestä ja hänen ja Lucyn yhteisestä reissusta, joka saa alkunsa yllättävästä paljastuksesta.
Jos Stroutin teokset eivät ole vielä tuttuja, suosittelen tosi lämpimästi tutustumaan. Näissä on lämmin sävy ja hienoja, inhimillisiä tarinoita erilaisista ihmisistä.
〰️
Tiia Rantanen – Suurin piirtein
Ja lopuksi vielä äänikirjavinkki! Kuuntelin Rantasen Suurin piirtein -teoksen hänen itsensä lukemana äänikirjana kesän alussa ja tämä kirja oli täydellisen hauska lomalle siirtymiskirja. Hymähtelin ääneen ja tunnistin tuttuja paikkoja ja ehkä tyyppejäkin – se teki kuuntelusta tietysti vieläkin hauskempaa. Kumppanini lukee tätä parhaillaan ja nauraa välillä ääneen, eli toiminee hyvin myös luettuna. Luettuna ei myöskään jää paitsi upeista valokuvista, joita kirjasta löytyy. Mainio lomakirja!
〰️
Sellaiset kirjavinkit tältä kesältä. Lisää kirjasuosituksia löydät kirjat-kategoriasta. Ja myös Instagramista löytyy lisää kirjasuosituksia profiiliin tallennettuna. Tässä uusimmat kirjasuositukset, lisäksi tässä ja tässä vanhempia suosituksia. Instassa vinkkaan mitä luen sillä hetkellä, tänne kokoan sitten ajan kanssa vähän tarkemmin suosituksia.
〰️
* Olen saanut kaikki paitsi Radalla-kirjan
kustantajalta pr-kappaleena.
Kommentit