Offline-aikahaasteen päätös

/// hyvinvointiTags: , , ,

* Yhteistyössä Asennemedia ja IF

Nyt se olis minun osaltani ohi, Offiline-aikahaaste nimittäin. Takana on kolme viikkoa, joiden aikana lupasin lopettaa puhelimen käytön ja näyttöjen tuijottamisen klo 22-07 väliseksi ajaksi. Miten meni? Huomasinko vaikutuksia? Voisiko tätä jatkaa?

Kuten viime viikolla kerroin, olin alkuun ihan supertunnollinen Offline-aikahaasteen suhteen ja huomasin nopeasti,  miten hyvää lisätunti yössä teki omalle jaksamiselle. Kun suljin puhelimen viimeistään klo 22, pääsin samantien suihkuun ja siitä sänkyyn lukemaan kirjaa eikä aikaa kulunut turhaan Instagramin selailuun tai yöviestittelyihin kavereille. Sarjoja en ole hetkeen ehtinyt (Girlsiä lukuunottamatta) seurata, joten myöhäinen sarjojen tuijottaminen ei ole ollut ongelma. Sen sijaan puhelimesta luopuminen illalla on, on niin naurettavan helppoa selailla ”ihan hetki vain” ja sitten tajuta, että hetki venyi puolituntiseksi. Tuon turhan selailun lopettamiseen tämä haaste todella tepsi. Ja kun lopetti ajoissa puhelimen selauksen, jäi aikaa kaikelle muulle: kirjan lukemiselle, iltateen juomiselle, kasvonaamioiden tekemiselle, rentoutumiselle. Ajatuksille ja niiden jäsentämiselle.

Älä häiritse -tilan automaattinen käyttöönotto auttoi minua iltaisin huomaamaan kellon olevan kymmenen, jos satuin tekemään puhelimella jotain juuri ennen kymppiä. Kun puhelimen yläreunaan ilmestyy kuunsirppi, on aika laittaa puhelin pois. Viestit eivät kuulu Älä häiritse -tilan läpi, mutta säädin asetukset niin, että puhelut tulevat läpi, jotta minut saisi kiinni hätätilanteessa. Puhelimesta voi myöskin erikseen klikata päälle Night Shift -toiminnon, joka muuttaa näytön väriä lämpimämmäksi. Tuo tila kannattaisi laittaa päälle jo hyvissä ajoin illalla.

Olen myös ottanut tavallisen herätyskellon käyttööni! Sen ansiosta en jää ”vahingossa” selailemaan puhelinta herätyksen asettamisen yhteydessä – ja toisaalta puhelin ei joudu ekana aamusta kouraan, kun hälytyksen sulkee herätyskellosta.

Offline-aikahaaste teki mulle todella hyvää. Kerroin aiemmin, ettei mulla ole uniongelmia, joten en voi väittää tämän vaikuttaneen unenlaatuuni merkittävästi, mutta unen määrää tämä kokeilu lisäsi – ja se jos mikä tekee hyvää. Luulen, että voisin nukkua joka yö aivan tyytyväisenä 9 tuntia, mutta useimmiten nukun vain 7-8 tuntia. Haluan petrata tässä ja koettaa nukkua jatkossakin vähintään 8 tuntia yössä. Aionko jatkaa haastetta itsenäisesti? Ehdottomasti, mutta en aio olla näin ehdoton sen suhteen. Olen huomannut, että puhelimesta luopuminen kymmenen aikaan sopii mulle hyvin, viestittelyt ehtii hoitaa ennen sitäkin, mutta toisinaan mun on pakko venyä ja hoitaa jokin työjuttu koneella vielä kymmenen jälkeen. Viikonloppuisin haasteen noudattaminen ei tunnu yhtä tärkeältä kuin arkisin, joten aion jatkaa haastetta löyhemmällä otteella arkena.

Minusta on ollut hauskaa huomata, miten monella tutulla ja blogiin kommentoivalla on mielessä ajatus siitä, että haaste on heille tarpeeton, sillä heidän puhelimenkäyttönsä on aivan hallussa. Hahaa, niinhän sitä on helppo ajatella – haluaisinkin haastaa kaikki ne tyypit, jotka ajattelevat tämän olevan turha juttu itselle, testaamaan, olisiko Offline-aikahaasteessa sittenkin järkeä. Minusta oli kiinnostavaa huomata, miten nopeasti omat rutiinit arki-iltoina muuttuivat aikaisempaan ja miten paljon pidemmät unet sain nukuttua, kun haasteen myötä suljin puhelimeni aiemmin. En jäänyt mistään paitsi. Kaikki klo 22 jälkeen tulevat viestit ja sähköpostit voi jättää seuraavaan aamuun. En missannut yhtäkään hauskaa juttua tai tuntenut oloani ulkopuoliseksi. Oli myös hauskaa, että ystäväni kommentoi Offline-aikahaasteeseen osallistumiseni vaikuttaneen positiivisesti myös hänen unirytmiinsä, hahaa! Kun ei tekstailtukaan keskellä yötä, päästiin molemmat ajoissa nukkumaan. Ihan mahtavaa.

Olen tosi tyytyväinen, että lähdin mukaan tähän haasteeseen, kiitos If haasteesta! Pidempää Offline-aikahaastetta voi seurailla Jonnan ja Henriikan blogeista, minulle osui lyhyin testijakso. Mitenhän tytöt pärjäävät seuraavat kolme viikkoa?!

2 kommenttia

  1. Avatar Katri /// 24/04/2016 / 15:56:37

    Minä olen kokeillut muutaman päivän ajan puhelimen ja tietokoneen ”sulkemista” vähän ennen kymmentä ja mielestäni se on ollut tosi rentouttavaa! Olen antanut itselleni luvan olla huomioimatta illalla satavia viestejä koulujuttuihin tai muuhun liittyen ja on ollut omaa aikaa. Toisaalta en yleensä selaile erityisen paljon puhelinta iltaisin, mutta jos saan viestejä, vastaan niihin kyllä. Koulujuttujen (tai joskus työjuttujen) miettiminen kymmenen jälkeen on tosi stressaavaa. Mielestäni stressaavaa on myös olla ”aina saatavilla”. Siksi on minusta on ollut hyvä antaa itselleen lupa tähän omaan aikaan. Aamuisin en yleensä selaa puhelinta, paitsi joskus tarkistan sähköpostista ennen kouluaamuja, onko tullut tuntien peruutuksia tai muuta.

    Mutta huomaan, ettei minulle ole mikään ongelma laittaa puhelinta tai tietokonetta pois kymmeneltä! Sen sijaan se tuntuu jopa tosi myöhäiseltä ajalta, koska en yleensäkään roiku tietokoneella arkisin niin myöhään ja puhelinta selaan jos en jaksa lukea kirjaa. Harvoin viikonloppuisinkaan jaksan olla koneella tai puhelin kädessä kovin myöhään. Ajattelinkin, että kokeilisin seuraavaksi pistää puhelimen ja tietokoneen pois jo yhdeksän aikoihin arki-iltoina. Viikonloppuisin en tällaista yleensä kaipaa, paitsi työviikonloppuina.

    Heh. Eli juu, on ollut kiva seurata tätä haastetta, ja kokeilla itsekin. Tosin olen tässä jo pidempään pohtinut, että kun nykyisestä iPhonesta loppuu yty, niin voisin ihan hyvin ostaa itselleni perinteisemmän puhelimen ilman mitään muuta. Tekisi varmaan aika hyvää :D

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 29/04/2016 / 13:03:03

      No älä, se on nimenomaan rentouttavaa! Kun on luonut itselleen ”säännön” offline-ajasta, niin on helppoa jättää se puhelimen selailu ja keskittyä lukemiseen.

      Ooh, oispa ihanaa :D mulle ei kyllä mitenkään toimis omien töiden puolesta, kun teen työt aikalailla 60% koneella ja 40% puhelimella. Ei vaan vois luopua, vaikka ajatuksena toi on ihana, ärsyke-detoxia parhaimmillaan!

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.