365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

maanantai

4

huhtikuu 2016

46

COMMENTS

Baby, I’m offline

Written by , Posted in Hyvinvointi

* Yhteistyössä Asennemedia ja IF

Huh huh, olis vähän kerrottavaa. Olen ottanut vastaan sellaisen haasteen ettei tosikaan; jännittää, selviänkö tästä! Ja nolottaa, kun joudun toteamaan, että tämän haasteen noudattaminen saattaa olla aika vaikeaa…


Olen luvannut luopua puhelimesta, tietokoneesta ja muista ruuduista kolmeksi viikoksi iltakymmenen ja aamuseitsemän väliseksi ajaksi. En siis päivitä somekanaviani, tee töitä, katso sarjoja tai whatsappaile iltakymmenen jälkeen tästä illasta alkaen.

Kuulostaa ehkä helpommalta kuin miltä minusta tuntuu, sillä tällaiselle yökukkujalle tehtävä kuulostaa lähes mahdottomalta! Tapaan mennä arkena nukkumaan yhdentoista ja kahdentoista välillä ja joskus nukkumaanmeno venyy pidemmäksikin. Usein syynä on yöllä saatu inspiraatio johonkin blogitekstiin tai vastaavaan, sarjamaraton tyylillä katson vielä yhden jakson tai tiivis whatsapp-keskustelu jota ei malttaisi lopettaa. Olisi siis paras opetella tekemään työt ennen iltakymmentä ja jättää instaselailut seuraavaan päivään. 

IF haastoi minut mukaan Offline-aika” -unikokeiluunsa, johon nyt lähden jännittynein ja utelian mielin mukaan. Suomalaiset eivät nuku tarpeeksi ja tämä aiheuttaa väsymyksen ja univajeen kautta mm. sairastelua, oppimisvaikeuksia ja onnettomuuksia. Minusta on jännittävää olla mukana tässä kokeilussa, sillä tiedostan nukkuvani välillä liian vähän ja tiedän, että voisin paremmin, jos nukkuisin aina säännölliset yöunet.  Liian lyhyet yöunet näkee ihon kunnosta ja huomaa omassa fiiliksessä ja jaksamisessa. Tulen helposti kipeäksi jos en nuku tarpeeksi monta tuntia yössä. Voisin varmaan nukkua yhdeksän tunnin unia yöstä toiseen, mutta kahdeksan on hyvä tavoite sekin. Nukahtamisongelmia minulla ei onneksi juurikaan ole; muistan että nuorempana ne kiusasivat jonkin aikaa, etenkin ekassa omassa kodissa, jossa asuin ihan yksin, mutta nykyisin en juuri joudu miettimään nukahtamista.

Monia puhelimen ja läppärin sininen valo kuitenkin valvottaa ja monen on vaikea saada unen päästä kiinni, jos on illalla selaillut puhelinta tai katsellut sarjoja koneelta. Sininen valo saattaa heikentää kehon oman unihormonin melatoniinin tuotantoa. Huomaan välillä iltaisin selaavani puhelinta ilman mitään järkevää agendaa – vain huomatakseni, miten kauan sain tuhlattua siihen aikaani, vaikka tarkoitus oli mennä ajoissa nukkumaan. Toivon, että tähän tulee pysyvä muutos tämän haasteen myötä, sillä puhelimen turha selailu on turhinta ikinä. Sitä varmaan kuvittelee missaavansa jotain, jos ei jatkuvasti ole kartalla siitä, mitä somessa tapahtuu?  Tai jäävänsä ulkopuolelle jostain jutusta, jos ei nää sitä heti ekojen joukossa? 

IF kampanja

Ajattelin, että olisin viikonloppuna ottanut pehmeän laskun tähän haasteeseen ja vähentänyt puhelimeni käyttöä ilta-aikaan, mutta eihän siitä mitään tullut. Ihan huomaamattani puhelin oli kourassani. Olen alkanut tiedostaa paremmin, milloin käytän puhelinta tarpeeseen ja milloin vain selaan sitä ilman mitään tarkoitusta. Olen tarkka siitä, että en näprää puhelintani seurassa ellei ole pakko tai ellen ota kuvia; puhelimella räpeltäminen toisten seurassa on epäkohteliasta ja tylsää. Nyt mun täytyy vielä luopua puhelimen turhasta näpräämisestä silloinkin kun olen itsekseni illalla. 

Mua jännittää!! Aion olla rehellinen teille ja kertoa, miten kokeilu sujuu. Jos mokaan, aion tunnustaa sen. Aika helpostihan sitä jää kiinni; whatsapp kertoo koska olen viimeksi ollut online ja Instagramista näkee, koska uusin kuva on lisätty. Facebookiin jää jälki käynneistä myöskin, mutta mun täytyy myös luopua yökirjoittelusta ja muusta koneella tapahtuvasta toiminnasta, josta ei jää kiinni. Huomasin, että iphoneen voi ajastaa ”Älä häiritse” -tilan, jes, pelastus! Se vaimentaa hälytyksien ja viestien äänet (ei herätyskelloa) vaikka juuri klo 22-07 väliseksi ajaksi. Tosi hyvä, sillä mietin, että mitä ihmettä teen, jos kuulen että mulle tulee illalla viesti; kiusaus lukea ja vastata samantien on takuulla suuri, mutta jos en edes tiedä saaneeni viestiä, on tilanne ehkä helpompi. Haluan ihan oikeasti tietää, miten tämä kokeilu vaikuttaa mun omaan hyvinvointiin ja fiilikseen. Olen aika varma, että tämän myötä saa tilaa uusille ajatuksille ja nukkuu levollisemmin. Ja ehkä huomaa, ettei jää mistään paitsi, vaikka jättää puhelimen selailua vähemmälle. 

Entäpä te? Tunnistatteko itsessänne samoja piirteitä? Uskallatteko ottaa unihaasteen vastaan ja sulkea näytöt klo 22-07 väliseksi ajaksi? Vai onko joukossanne fiksuja, jotka jo tekevät näin? Kuulisin mielelläni ajatuksianne tästä kokeilusta ja omista kokemuksistanne aiheeseen liittyen.

Lisää luettavaa:

46 Comments

    • ida365 ida365
  1. Iikku
    • ida365 ida365
  2. Noora
    • ida365 ida365
  3. Lotta
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  4. Saara
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  5. Krista
    • ida365 ida365
  6. elli
    • ida365 ida365
  7. sara
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  8. LauraL
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  9. Ilona
    • ida365 ida365
      • ida365 ida365
        • Ilona
          • ida365 ida365
  10. Kaina
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  11. Sini

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *