Flunssan hoitoon ja ehkäisyyn

/// hyvinvointiTags: , ,

Huh, tuntuu että tosi moni ystävä, työkaveri ja perheenjäsen on jossain selittämättömässä taudissa tai influenssassa, joka on ilmeisesti melkoisen rankka. Olen parhaani mukaan koettanut pysyä terveenä ja buustata omaa vastustuskykyäni vitamiineilla ja lisäravinteilla ja tietenkin syömällä terveellistä ruokaa. Oon huomannut että omalla kohdallani tärkeintä on syödä säännöllisesti ja terveellisesti, nukkua tarpeeksi, liikkua ja pukeutua lämpimästi. Noh, ihan perusjuttuja tietysti, mutta aika usein tuosta unenmäärästä on helppo luistaa. Nyt kun työpäivät ovat huomattavasti säännöllisempiä mitä täyspäiväisenä yrittäjänä, on myös säännöllinen unirytmi tärkeää. 

Yksi mun blogini suosituimmista postauksista on aina keväisin ja syksyisin suosituksi nouseva ”Kuinka parantua flunssasta nopeasti” -postaus, joten kannattaa kurkata se jos etsitte tapoja pitää flunssa loitolla. Mun kokemuksen mukaan kaikki flunssantorjuntavinkit toimii parhaiten silloin, kun ekan kerran tulee aavistuksen kipeä olo tai alkaa aivastuttaa; kun kuume nousee, ei ole enää muuta tehtävissä kuin levätä kunnolla. 

Mutta ne, jotka puuttuvat edellisestä postauksesta, ajattelin nostaa nyt esille. Mun päivittäiseen vitamiiniannokseeni kuuluu aina D-vitamiini, jota otan suosituksia isomman annoksen. Onko virallinen suositus todellakin 10 mikrogrammaa päivässä? Huh. Musta nimittäin tuntuu, että selkein syy sille, miksi en ole ollut aikoihin kipeänä mulla tavallisen parin kuukauden välein sairastelun sijaan, on juurikin d-vitamiiniannoksen kasvattaminen. Vitamiinijutut on toki henkilöstä kiinni ja olisi hyvä mittauttaa omat tasot ennen kuin tekee liikoja oletuksia, mutta tämä tuntuu toimivan minulla. Tätä Solgarin D3-vitamiinia saa esimerkiksi Hyvinvoinnin Tavaratalosta*. Teen sinne yleensä ison tilauksen vitamiinivarastojen ehtyessä ja saan kerralla kaikki purnukat kotiin. 

Olenkin kirjoittanut, että olen tykästynyt kurkumajuomaan, joka sopii hyvin flunssanhoitoon sekin. Joskus viime syksynä kipeän olon yllättäessä ostin Ruohonjuuresta Pukkan kurkumakapseleita ja silloin ne ainakin tuntuivat auttavan. Purkki on nyt syöty loppuun ja ostaisin uuden, ellen olisi saanut testiin vieläkin tehokkaampaa kurkumakapselia, Solgarilta. Siitä kerron toisella kertaa, koska mulla ei ole siitä tähän hätään kuvaa. 

Ja kolmantena mainittakoon sinkki*. Sinkkiä syön päivittäin ihon ja vastustuskyvyn takia. Huomaan ihossani parissa viikossa, jos en ota sinkkiä purkista, mutta sinkillä on myös suuri vaikutus vastustuskykyyn. Tuo kuvassa näkyvä Solgarin sinkkipikolinaatti on sinkkiä sen parhaiten imeytyvässä muodossa. Sinkkiäkään ei pidä syödä liikaa, sillä liikasaanti estää kuparin imeytymisen. 

Toivottavasti ootte pysyneet terveinä! x Jos on jotain superhyviä tehokonsteja flunssan torjuntaan, niin saa jakaa. 

12 kommenttia

  1. Hanna /// 17/02/2016 / 23:36:27

    Syön myös tota sinkkiä ja pidin pienen tauon ja eiköhän tullut flunssainen olo :D Otan muitakin vitamiineja sekä syön hedelmiä / vihanneksia enemmän mitä yleensä. Niillä on selvinnyt tämän kauheimman flunssa-ajan.. :)

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 19/02/2016 / 11:45:55

      Joo, sinkillä on kyllä väliä! :-) Mulla on hedelmät ja vihannekset aina niin iso osa ruokavaliota että niillä ei sinällään oo merkitystä, mutta sen huomaa heti omassa hyvinvoinnissa jos on syönyt pari päivää jotain ei-niin-tuoretta ja jotain ei-niin-vihreää.

      Vastaa
  2. Maija / Kivipuuteri-kosmetiikkablogi /// 18/02/2016 / 14:36:09

    Olen syönyt Solgarin sinkkiä jo pari vuotta ja en voi kuin kehua, nuhat ovat vähentyneet enkä muutenkaan ole juuri koskaan kipeänä:)

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 19/02/2016 / 11:47:20

      Noniin, tosi hyvä! :–)

      Vastaa
  3. Mulan /// 18/02/2016 / 18:02:04

    Näillä komboilla mäkin menen. :) Lisäisin mukaan myös C-vitamiinin ja maitohappobakteerit. Olen alkanut hifistellä ja hankin myös Puhdistamon havupuu-pakurikääpä -uutteen. Tilasin sen itselleni juuri sopivasti, sillä flunssa oli tulossa kovaa vauhtia päälle, kun se saapui kotiin. En joutunutkaan vuoteen omaksi, vaikka olin ihan varma, että nyt on menoa. Tietty hankala sanoa, mikä tähän auttoi, mutta veikkaan tuon HP-uutteen suuri antioksidanttipitoisuus on varmasti hyödyttänyt asiaa edes jotenkin.

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 19/02/2016 / 11:48:29

      Joo, mä vedän c:tä flunssakausina purkista, muuten luotan että saan sitä tarpeeksi ravinnosta. :-) Maitohappobakteereja mä en oo yleensä syönyt, mutta ne kiinnostaa mua tosi paljon!! Pitää alkaa testailla ja opiskella asiasta. :-)

      Aa ja joo, pakurikääpä on kyllä tosi hyvä flunssan torjuja, joten se saattoi hyvinkin olla tuo!

      Vastaa
  4. Mirtsu /// 18/02/2016 / 19:55:31

    Hei toi sun kurkumamaito on ihan parasta!! Se ei ainoastaan toimi siinä tarkoituksessa mihin on tehty (ainakin mun tapauksessa siihen flunssan hoitoon) vaan on myös h y v ä ä ! ! Sitähän lipittelee ihan muuten vaan illan ratoksi. :)

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 19/02/2016 / 11:49:29

      No älä!!! Se on ihan superhyvää!!! Kurkuma saattaa monista kuulostaa tosi oudolta (mustapippuriin yhdistettynä ei ehkä ekana tuu mieleen makeahko juoma, heh) mutta toi on superhyvää, mm!

      Vastaa
  5. LauraL /// 18/02/2016 / 20:48:20

    Säännöllisesti otan vain D-vitamiinia ja maitohappobakteereja. Kuurina c-vitamiinia ja sinkkiä. Lifen myyjä kertoi, että nämä d-vitamiinin viralliset suositukset Suomessa on aivan liian alhaiset ja kehotti ottamaan vähintään 25mg. Alhaisemmilla mg:lla ei kuulemma ole vaikutusta d-vitamiini tasoon.
    Nyt ollut hurja kiire töissä, stressiä ja epäsäännölliset ruoka-ajat ja ns. huonoa ruokaa, flunssan estämiseksi olen iltaisin tehnyt sinunkin mainitsemaa inkivääriteetä sitruunalla ja hunajalla. Käsien pesua kannattaa myös tehostaa ja kiinnitää huomiota. Vielä on flunssa pysynyt poissa.

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 19/02/2016 / 11:51:12

      Joo, mäkin oon saanut samanlaisen kehotuksen :-) lueskelin myös, että yläraja ois 100 mikrogrammaa päivässä, joten toi mun 55mikrogrammanen vaikuttaa siihen nähden ok:lta. Ois kyllä kiintoisaa mittauttaa omat tasot että tietäis mikä tilanne on.

      Joo, käsien pesu on kyllä kans pelastus, sitä ei pidä aliarvioida!

      Vastaa
  6. Minä /// 18/02/2016 / 23:48:00

    Liiallinen D-vitamiini ei kyllä ole suositeltavaa, se voi aiheuttaa munuaiskiviä… :)

    Vastaa
  7. HANNA /// 19/02/2016 / 11:13:28

    Joo, D-vitamiinia kannattaa kyllä ottaa enemmän mitä naurettavat viralliset suositukset sanovat :)

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.