365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

keskiviikko

21

helmikuu 2018

13

COMMENTS

Lempiruoka: puuro

Written by , Posted in Ruoka

 Kaupallinen yhteistyö, Fazer Leipomot & Asennemedia

Mun suhteen puuroon kiteyttää parhaiten se, että aika usein nukkumaan mennessä mun ajatukset ovat jo seuraavassa aamussa ja mietin, että olispa jo aamu ja voisi tehdä aamupuuroa – siis siitäkin huolimatta, että sänkyyn kömpiminen ja untuvatäkin alla nukkuminen on myöskin ihan parasta. 

En usko, että yllätytte siitä, että aamupala on mulle päivän tärkein ateria – blogin puolella on niin monta puurojuttua, että niille voisi hyvin tehdä oman aihetunnisteen. Syön aamupalaksi aina puuroa ja juon ison mukillisen kahvia – ja viikonloppuisin saatan tehdä kaveriksi jotain ekstraa, mutta arkiaamut alkavat aina samalla rutiinilla. En yksinkertaisesti pääsisi liikkeelle muuten. Puuro on myös oiva hätävaralounas tai -iltapala jos kaapissa ei ole aineksia kunnon ruokaan.

Fazer Alku proteiinipuuro

Olen käytännössä katsoen syönyt aina aamupalaksi puuroa – lapsena neljän viljan puuroa ja pois kotoa muuttaessa ensin ruispuuroa ennen kuin hoksasin, että kaurapuuro onkin paras kaikista. Inhosin kaurapuuroa pienenä siksi, että olin kai maistanut vain mikrossa tehtyä kaurapuuroa, joka oli (ja on) mielestäni normaalisti syömääni kattilassa keitettyyn puuroon verrattuna ankeaa. 

Arkena keitän aamupuuron veteen ja heitän päälle marjoja ja pähkinöitä tai siemeniä. Vakkarikombo on mustikat, cashew-pähkinät ja hunaja, mutta kaikki käy, kunhan on reilusti täytteitä. Ne nimittäin pitävät huolen siitä, että puurolla jaksaa pitkään. 

Useampi kavereistani on ihmetellyt puuroaamiaisiani ja todennut, että heille tulee nopeasti nälkä, jos syövät aamiaiseksi pelkän puuron. Runsaat päälliset ovat varmaankin pitäneet mut kylläisenä, mutta aamiaisen proteiinipitoisuuteen voi vaikuttaa myös valitsemalla aamupalapuuroksi proteiinipuuroa!

Fazer Alku Proteiinipuuro vadelma & mustaherukka sisältää 19g proteiinia 100g kohden, täysin kasvipohjaisena – puurossa on kauraproteiinia ja siemeniä. Kun proteiinipuuron (joka muuten maistuu ihan täysin tavalliselta puurolta, eikä miltään oudolta fitnesshömpötykseltä, vaikka vähän siltä kuulostaakin) päälle lorauttaa jotain kasvimaitoa ja syö puuron marjojen ja pähkinöiden kanssa, niin uskaltaisin väittää, että nälkä pysyy hyvin poissa lounaaseen asti. 

Fazer Alku Proteiinipuuro

Ruis & taateli kaurapuuro

Olen ennenkin pohtinut, kuuluuko suola puuroon vai ei, mutta vaikka en ole vieläkään aivan varma kannastani, ovat aamupuuroni kokonaisuudessaan poikkeuksetta makeita. Marjat ja hedelmät sekä hunaja tuovat makeutta ihan tavalliseen kaurapuuroon ja tykkään myös kookosmaitoon keitetystä herkkupuurosta. Jos olette samoilla linjoilla puuron suhteen, niin kokeilkaapa uutta Fazer Alku Ruis & taateli -kaurapuuroa! Itku miten hyvää. Taateli ja ruis ovat kombona todella toimiva, sillä taateli tuo kivasti makeutta voimakkaamman makuisen rukiin rinnalle.

Kummassakaan näistä uutuuspuuroista ei muuten ole yhtään lisättyä sokeria – tärkeä juttu, kun kyse on jokapäiväisestä aamupalasta. Etenkin monet pikapuurot sisältävät lisättyä sokeria. Aamupuuro saa kyllä olla makea, mutta haluan itse makeuttaa sen marjoilla ja hunajalla. Kumpikin Fazer Alku -uutuuspuuro on myös lisäaineeton ja raaka-ainelistat ovat selkeät. 

Helppo pikalounas työpaikalla

Helppo ja täyttävä eväs töihin

Päätin vuoden alussa, että tänä vuonna panostan eväisiin. Eväät tulevat paitsi edullisemmaksi, usein myös paljon terveellisemmiksi kuin ulkona syöminen. Noh, tammikuu ei ehkä alkanut lupaavasti, mutta pikkuhiljaa, nyt mulla on jo ollut useamman kerran viikossa eväät. Meillä ei ole töissä uunia eikä keittolevyä, joten eväiden pitää olla valmiit ja mikrossa lämmitettävät tai sitten niiden valmistukseen tulee tarvita korkeintaan vedenkeittimellä keitettyä vettä. Puuro onnistuu näissäkin olosuhteissa loistavasti! Siinä missä kotona keittelen puuron kattilassa, olen ostanut töihin tuota uutta Fazer Alku Vadelma & mustaherukka -proteiinipuuroa sekä vadelmaista kaurapuuroa (sekin lisäaineeton ja ilman lisättyä sokeria), sillä niiden valmistamiseksi riittää, että hiutaleiden päälle kaataa kuumaa vettä, sekoittaa ja antaa puuron valmistua n. 1 minuutin verran. 

Preferoin talvella lämmintä ruokaa, sillä muuten olen entistä viluisempi ja tuntuu, etten saa kylmästä ruuasta kunnolla energiaa. Siinä mielessä puuro on täydellinen pikalounas talvella, jos ei ole ehtinyt tehdä eväitä edellisenä iltana eikä viitsi lähteä syömään lounasta ravintolaan. Nämä vaalealla pöydällä otetut kuvat onkin napattu autenttisesti toimistolla, jossa tällaisen lounaan tai saliaamun jälkeisen aamiaisen loihtiminen onnistuu helposti.

Fazer Alku Ruis & taatelipuuro

Fazer Alku Proteiinipuuro

kuvat, joissa minä: Linda Lehtovirta 

Puuro-loversit, paljastakaa suosikkipuuronne! Kokeiletteko uusia puuroja vai pitäydyttekö helposti vanhassa tutussa? Syöttekö puuron (kasvi)maidolla vai ilman? Suolaisena vai makeana? En oo muuten IKINÄ testannut puuroa voisilmällä, pitäisköhän huomenna…? 

Lisää luettavaa:

13 Comments

  1. Anna
    • ida365 ida365
  2. Ira
    • ida365 ida365
  3. Ulla
    • ida365 ida365
  4. Inkeri
    • ida365 ida365
  5. Assi
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *