Miten pitää parempaa huolta mielen hyvinvoinnista

/// lifestyleTags: , , ,
* Kaupallinen yhteistyö, PUR Hyvinvointikauppa

Tämän poikkeuksellisen kevään ja kesän aikana olen miettinyt aika paljon sitä, miten pitää omasta hyvinvoinnista huolta ja miten ottaa jatkossa enemmän tilaa levolle ja omalle hyvinvoinnille. Aihe tuntuu ajankohtaiselta nyt, kun arki on taas alkanut – palasin juuri töihin.

mielen hyvinvointi

Olen tajunnut tämän kesän aikana, että palautuminen vie paljon enemmän aikaa kuin olen koskaan osannut sille ottaa tai varata. Olen ekaa kertaa moneen vuoteen tuntenut itseni oikeasti levänneeksi ja rentoutuneeksi ja se johtuu varmasti paljolti siitä, että menoni ovat karsiutuneet minimiin ja kesään on mahtunut monta sellaista päivää, jolloin en vielä aamulla ole tiennyt, mitä päivä tulisi pitämään sisällään.  Mun ja varmasti monen muunkin kalenteri tyhjeni kevään ja alkukesän osalta miltei täysin ja pakko myöntää, että se tuntui oikeastaan aika ihanalta.

Vaikka tämä kevät oli täynnä muutoksia ja epävarmuutta, lomautuksia ja epäselvyyttä, olen tuntenut oloni levänneemmäksi kuin aikoihin. Olen nukkunut enemmän, ollut menossa vähemmän ja stressitasoni ovat takuulla laskeneet merkittävästi, vaikkei kevät ihan täysin huoleton ollutkaan.

miten pitää huolta mielenterveydestä

Tuntuu hengästyttävältä ajatella, miten täyttä kalenteria olen jaksanut monta vuotta. Voi olla, että kalenteria täyttämällä olen paennut jotain ajatuksia tai tunteita joita en ole halunnut kohdata, tai olen kokenut itseni tärkeäksi olemalla kiireinen, mutta onneksi olen oppinut kyseenalaistamaan omaa meininkiäni.

Osaan jo joitain juttuja, joiden avulla pidän arjessa huolta hyvinvoinnistani ja jotka muistamalla arki on paljon tasapainoisempaa. Tärkeintä itselleni on ollut tajuta rutiinien tärkeys tässäkin asiassa: joo, TIEDÄN, että mun hyvinvointiin vaikuttaa eniten säännöllisesti syöminen, nukkuminen ja liikkuminen sekä sopivassa suhteessa läheisten kanssa hengailu ja oman tilan ottaminen, mutta arjessa unohdan helposti kaiken ja elän hetkessä. Silloin tulee skipattua mielenterveydelle tärkeät joogat ja meditaatiot, syötyä miten sattuu ja valvottua väärällä hetkellä.

Kun arki keväällä yhtäkkiä muuttui, oli tosi tärkeää alkaa pitää rutiineista kiinni. Niiden puutteen huomasi nopeasti uudessa arjessa ja oli pakko kehitellä uusiakin, jotta työn ja vapaa-ajan erottaminen onnistuisi ja jotta uusi, erilainen arki tuntuisi mielekkäältä.

Tässä muutamia tapoja, joiden avulla pidän huolta hyvinvoinnistani. Poimi talteen ja nappaa tasapainottamaan omaa arkea.

the five minute journal pur kauppa

Päiväkirjan kirjoittaminen

Olen kirjoittanut päiväkirjaa niin kauan kuin muistan. Kun kirjoitan mielessä pyörivät asiat ylös, ne helpottavat. Kirjoittaen on helpompaa käsitellä nihkeitä ja nolostuttavia tunteitakin ja usein jonkun möhkäleeltä tuntuvat asian ääneen sanoittaminen helpottuu, kun sen on ensin vuodattanut päiväkirjaan.

Kirjoitan ylös myös kaikista kivoimmat jutut. Kivat huomiot, tärkeät keskustelut, kauniit sanat ja isoimmat tunteet. Olen ymmärtänyt oppivani parhaiten tekemällä muistiinpanoja ja luulen, että siksi päiväkirjan kirjoittaminenkin tuntuu niin tärkeältä. En välttämättä palaa teksteihini, mulle niiden pointti on laittaa asioita järjestykseen ja muistiin kirjoittamalla ne pois mielestä.

Tavallisen päiväkirjan lisäksi olen aloittanut PUR Hyvinvointikaupasta saadun Five minute journalin pitämisen. Konsepti ei ollut mulle aiemmin tuttu, mutta kyse on siitä, että kun päivittäin (aamuin ja illoin) kirjoittaa ylös asioita, joista on kiitollinen, jotka olivat päivän tärkeimmät ja asioita, jotka olisivat tehneet päivästä vieläkin paremman, tulee luoneeksi itselleen rutiinin, joka perustuu hyvien ja positiivisten asioiden miettimiseen. Olen hyvä bongailemaan asioiden kultareunuksia ja ilahtumaan kivoista asioista arjessa, mutta tällainen rutiini tekee hyvää mullekin.

Jos et ole koskaan pitänyt päiväkirjaa mutta haluaisit, tämä voisi olla helppo tapa tehdä kirjoittamisesta rutiini. Kirjotain kirjan aamu- ja iltaosiot aina sängystä käsin; heti herättyäni ja illalla sänkyyn kömpiessäni. Se rauhoittaa ja on kiva aloittaa päivä jollain muulla kuin puhelimen selailulla tai uutisten lukemisella.

mielenterveydestä huolehtiminen
Arkinen meditaatio

En ole mikään meditaatiomestari, mutta koen pienet, arkiset asiat meditatiivisina; sellaisia hetkiä voi olla vaikka ruuanlaitto johon keskityn juuri muuta miettimättä, vartalon kuivaharjaus tai vaikka siivoaminen. Kun keskityn johonkin asiaan täysin, rentoudun, enkä mieti muuta.

Jos joku yksittäinen päivä tuntuu ihan mahdottomalta ja huomaan sykkeiden kohoavan ja ärtymystasoni kasvavan, on parasta googlata ”5 minute meditation”, laittaa napit korviin ja kuunnella viiden minuutin rauhoittava meditaatioharjoitus youtubesta. Se oikeasti auttaa! Tykkään myös Headspace-appista, jonka ohjatut meditaatiot ovat miellyttävää kuunneltavaa.

Meditaation jälkeen mieli on kirkkaampi, sykkeet matalammat ja on helpompi keskittyä yhteen asiaan kerralla, kun mieli ei laukkaa.

Offline-aika

Osallistuin joskus taannoin blogiyhteistyön tiimoilta Offline-aikakokeiluun ja olen miettinyt, että se pitäisi ottaa uudelleen käyttöön; kokeilun idea oli laittaa puhelin klo 22 alkaen ”älä häiritse” -tilaan ja sulkea muutkin näyttöpäätteet viimeistään iltakymmeneltä, jotta ne eivät siirtäisi unentuloa ja häiritsisi nukahtamista. Se oli vaikeampaa kuin kuvittelin ja tuntui vapauttavalta ja hyvältä. Puhelimen tarpeettomaan selailuun menee niin helposti monta tuntia päivästä.

Olen työni puolesta paljon puhelimella ja somea selatessani olen osittain jatkuvasti työmoodissa, joten mitä vähemmän selailen puhelinta vapaa-ajallani, sen parempi. Mitä enemmän selaan puhelinta ja mitä tietoisempi olen muiden tekemisistä, sitä herkemmin muutun levottomaksi ja koen tyytymättömyyttä itseeni ja omiin tekemisiini. Onneksi tajuan sen ja voin vaikuttaa siihen. Olen myös karsinut seurattavistani sellaiset tilit, joista mulle tulee jostain syystä outo tai ahdistava olo. Suosittelen lämmöllä!

Tauot

Varsinkin silloin, kun tuntuu, ettei millään ehdi pitää taukoa, kannattaa laittaa kone kesken päivän hetkeksi kiinni ja pitää pieni tauko. On hullua, miten solmuun aivot menevät pahimmassa kiireessä ja sitä ajattelee, ettei kiireen keskellä ehdi pitää taukoa. Juuri silloin se kannattaa! Jos työpäivä on tosi kiireinen, menen lounaalle yksin ja otan lounasseuraksi kirjan tai lehden tai omat ajatukseni ja siten saan pienen irtioton hulinasta päivän keskelle.

Kotoa käsin työskennellessä otin tavaksi lähteä kävelemään korttelin tai pari ympäri, kun huomasin kesken päivän, ettei ajatus kulje. Raitis ilma auttaa aina. Ja kävelypalaverit, ne vasta nerokas keksintö onkin!

Floramen eteeriset öljyt ovat laadukkaan tuoksuisia ja luomulaatuisia. Mandariinin eteerinen öljy virkistää, laventelin rauhoittaa. 

Miellyttävän ympäristön merkitys

Pienet ilahduttavat asiat arjessa tekevät siitä mieluista, joten panostan kivoihin asioihin. Siihen, että voin sytyttää kynttilät aamupalan ajaksi ja kattaa pöydän nätisti tavallista arkilounasta varten. Siihen, että huonekasvit voivat hyvin ja tekevät etätyöpisteestä viihtyisän. Siihen, että kotona (ja meidän toimistolla) tuoksuu hyvältä.

Tiputtelen diffuuseriin raikkaita sitrustuoksuja ja rosmariinia, kun kaipaan kirkkaampaa mieltä ja virkistystä ja laventelia tai kardemummaa, kun kaipaan rauhoittumista. PUR:n valikoimasta löytyvät Floramen eteeriset öljyt ovat näiden kahden tuoksun perusteella laadukkaan tuntuiset. Mandariini on ihanan raikas ja ”oikean” tuoksuinen, samoin laventeli.

Tuoksut vaikuttavat tunnelmaan, mutta ne myös virkistävät ja rauhoittavat. Musta on myös hämmentävää, miten piparmintun eteerinen öljy tuntuu aina auttavan päänsärkyiseen ja sumuisaan oloon, vaikken edes pidä piparmintun tuoksusta erityisen paljoa.

vinkkejä mielen hyvinvointiin
Rajat & niistä kiinni pitäminen

Olen tehnyt tosi tietoisia valintoja esim. sen suhteen, ettei mun tarvitse olla koko ajan tavoitettavissa. Vastaan viesteihin ja puheluihin kun ehdin ja on hyvä hetki. Harvalla asialla todella on niin kiire, että siihen pitäisi saada vastaus heti. Lopetan työt, kun olen tehnyt työpäivän verran tunteja ja pidän huolta, ettei ylitöitä kerry jatkuvasti.  Vaikka pidän paljon siitä mitä teen työkseni, se on vain työtä, enkä halua, että työ ja siihen liittyvä stressi hallitsee elämääni.

Kevät meni ihan täysin kotoa käsin töitä tehdessä ja saas nähdä miten syksyn osalta käy. Pelkkä kotoa käsin työskentely on pitkällä aikavälillä tympeää ja mun oli vaikeampaa pitää kiinni esim. työajoista kotoa käsin, joten jossain vaiheessa tajusin, että on helpointa että pidän kiinni työajoista ja siivoan työpisteen pois illaksi, jotta pöydällä oleva läppäri ja muistiinpanoni eivät koko ajan muistuta töistä.

Kehon liikuttaminen

Kun keholla on hyvä olla, mielikin voi hyvin. Joogasin kevään kotona Pranaman joogatallenteita katsoen ja jumppasin Bayn online-barre- ja pilatestuntien tahtiin. Nyt olen innostunut Youtubeen kotitreenivideoita tekevän Madfitin treenivideoista (kiitos Heli suosituksesta!), sillä useisiin niistä ei tarvita välineitä ja ne ovat kerrostaloystävällisiä, eli niissä ei ole hulluna hyppimistä ja pomppimista.

Onneksi kesällä on tullut liikuttua luonnollisesti paikasta toiseen kävellen ja pyöräillen, mutta keväällä askelia ei meinannut kertyä tarpeeksi. Aloin yhdistää ääniviestien lähettämiset ja puhelinsoitot kävelylenkkeihini ja johan alkoi kertyä askelia. Saatoin myös pitää kesken päivän lyhyen kävelytauon, etenkin, jos työtehtävänäni oli jokin asia, joka vaati pohtimista. Ajatus juoksee ihan eri tavalla liikkuessa kuin näyttöä tuijottaessa.

Iltarutiinit

Mulla on vakiintuneet iltarutiinit, jotka saattavat ulkopuolisen mielestä näyttää ainoastaan harvinaisen hitaalta iltatoimien suorittamiselta, mutta ulkopuolinen ei ehkä hoksaa, että mun huolellinen kasvojenpesu ja -rasvausrutiini on mun oma iltamediaatio. Huolelliseen kasvojenpesuun ja kasvoöljyn hieromiseen keskittyminen rauhoittaa kummasti.

Mun iltarutiineihin kuuluu myös iltateen juominen; laventelilla ja kamomillalla sanotaan olevan rauhoittavia ominaisuuksia ja vaikuttivat ne muhun tai eivät, tulee jo niiden tutustua tuoksusta levollinen iltafiilis. Pukkan iltatee on hyvänmakuinen, hunajalla tai ilman.

Illalla laitan diffuuseriin laventelin eteeristä öljyä ja olenpa joskus tiputellut sitä pari tippaa tyynyliinaankin. Jos kaipaa rauhoittumiseen lisäkikkoja, kantsii kurkata PUR Hyvinvointikaupan rauha & tasapaino -kategoria, jonne on koottu lempeitä, rauhoittavia tuotteita ja valmisteita.

2 kommenttia

  1. Avatar Lauranen /// 11/08/2020 / 17:34:06

    Ihana postaus.

    Vastaa
    • ida365 ida365 /// 12/08/2020 / 11:43:03

      Moi Laura. Edasin sun kommenttia poistamalla vikan lauseen, koska en mitenkään voi tietää väitteesi paikkansapitävyyttä ja ymmärtänet, että asia ole minun käsissäni mitenkään. Harmillista, että olet kokenut noin. Suosittelen antamaan palautetta suoraan sille henkilölle, jonka tiedät asiasta vastaavan ja selvittämään asian sitä kautta, jos jotain on jäänyt hampaankoloon.

      Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.