Vegaaniset kvinoaburgerit

ruoka
8 kommenttia

* Kaupallinen yhteistyö, Risenta & Asennemedia

En tiedä teistä, mutta olen ihan tajuttoman laiska kokkaamaan kotona kasvispihvejä ja -pyöryköitä. En tiedä mikä siitä tekee muka niin hankalaa, ehkä monet epäonnistuneet (sellaiset jotka eivät pysy kasassa tai ovat liian tiiviitä koostumukseltaan) yritykset eivät ole lähiaikoina houkutelleet kokkailemaan pihvejä ja pyöryköitä itse. Vaikka tykkään tehdä monet jutut alusta loppuun itse, en pistä lainkaan pahakseni, jos arkeni helpottuu jollain puolivalmiilla – joka ei sisällä mitään turhaa. Välttelen eineksiä ja puolivalmiita asioita juuri siitä syystä, että ne yleensä sisältävät ties mitä lisä- ja säilöntäaineita, joita ei tarvitse, kun tekee itse alusta alkaen.

Siksipä olinkin tyytyväinen, kun pääsin mukaan Risentan kamppikseen testaamaan kvinoapihvi-uutuutta. Raaka-ainelista on selkeä eikä siinä ole mitään turhaa.

Pihviseoksessa on: kikherne, maissijauho, kvinoa, riisijauho, soijapapu, auringonkukansiemen, amarantti, tomaatti, kurpitsansiemen, merisuola, porkkana, persilja, sipuli, mustapippuri, selleri, lipstikka. Suolaa lukuunottamatta kaikki raaka-aineet ovat luomua ja kuten listasta voi päätellä, on seos täysin vegaaninen ja gluteeniton. Täydellistä!

Mietiskelin etukäteen, mahtaako pihveissä olla tarpeeksi mausteita makuuni, mutta onneksi oli! Toki pihvejä olisi helppo tuunata lisää esim. lisäämällä taikinaan sipulia, valkosipulia tai vaikka tuoreita yrttejä, mutta nämä olivat maistuvia ja sopivan meheviä tällaisenaan. Vaikka tein nämä aluksi pellille, paistoin pihvit valmiiksi paistinpannulla. Sitä ennen sivelin pihvit oliiviöljyllä.

Mikä tekee kotona tehdystä burgerista täydellisen? Mehevän pihvin lisäksi tarvitaan majoneesia (halutessa vegaanista), avokadoa, punasipulia, tomaattia, lehtikaalia (puristele kaalia, niin se maistuu paremmalta ja pehmenee!), kevätsipulia, suolakurkkua ja tuoreita yrttejä. Ketsuppia, jos sitä kaipaa.

Ja burgerin kaveriksi bataattiranut – ne syntyvät helposti uunissa samalla kun paistelee pihvejä. Maustan bataattiranskikset aina oliiviöljyllä, tulisella paprikamausteella, Herbamarella ja mustapippurilla. Bataattiranskisten kaveriksi chilimajoneesi ja voilà, herkullisin kasvishamppariannos on valmis herkuteltavaksi. Jos ruisleivät vaihtaisi vielä gluteenittomiksi leiviksi, olisi koko annos myös gluteeniton.

Risentan luomuvalikoimiin kuuluu kvinoapihvien lisäksi myös pähkinäiset kikhernepihvit ja kikhernepyörykät. Molemmissa on yhtä fiksut ainesosalistat kuin kvinoapihveissäkin ja kummankin valmistukseen tarvitaan seoksen lisäksi vain vettä ja paistamiseen öljyä. Olen tehnyt falafel-pyöryköitä pari kertaa itse, mutta kummallakaan kerralla lopputulos ei ollut onnistunut, joten olen aika innoissani tästä valmisseoksesta. Oletteko te testanneet?

Lisää luettavaa

Vegaaninen pavlova

Vegaaninen pavlova

Gluteeniton pizzapohja (pellillinen)

Metsäkylvyssä

sieniohratto

Sieniohratto, uusi arkiruokalemppari

Kommentit

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

  1. Mä teen kasvispihvit ja falafelini aina kikhernejauhoihin, se pitää hyvin kasassa plus tulos on vegaaninen ja gluteeniton. :) Esimerkiksi viimeksi heitin yhteen linssejä, porkkanaraastetta, sipulia, mausteet ja reilusti kikhernejauhoja pallerot pysyivät erittäin hyvin koossa.

    1. Joo, näissäkin on kikhernejauhoja, se se varmaan pitää ne kasassa! Oon tainnut aina tehdä kikherneistä (tuoreista), jotka sitten murenee muruksi.

      Nam, kuulostaa hyvältä noi sun!

  2. Katselin näitä kaupassa ja mietin olisivatkohan hyviä ! Kiitos siis arviosta, täytyy napata paketti mukaan ensi kauppareissulla :)

    1. Joo, nää ainakin! :) Täytyy testata noi kikhernepullat pian, odotan niiltä paljon.

    1. Sama homma! Helppoja silloin kun ei oo mitään ideaa siitä, mitä sitten kokkaisi.