365 days with Ida

Tyylipohdintaa, luonnonkosmetiikkaa, musiikkilöytöjä, herkullista ruokaa & Helsinki-vinkkejä!

maanantai

16

tammikuu 2017

9

COMMENTS

Vatsaystävällinen leipä

Written by , Posted in Ruoka

* Yhteistyössä Fazer & Asennemedia

En tiedä olenko koskaan kertonut, mutta minä rakastan leipää.

Hyvää, vastapaistettua leipää. Patonkia piknikillä, tuoretta ruisleipää, jyväleipiä, siemennäkkäriä. Kun menen kylään vanhempieni luokse, hartain toiveeni ruuan suhteen on, että äiti on valmistanut herkullista pataleipäänsä. Jos ostan kotiin tuoretta leipää, saatan syödä kokonaisen leivän päivässä. Yksin. Ihan helposti vieläpä! Voilla jos leipä on tuoretta, pestolla tai hummuksella ja avokadolla muuten vaan. 

Yksi pieni juttu vain – vatsani ei rakasta vaaleaa leipää. Eikä ruisleipää, jossa on vehnää. Siksi en ole aikoihin ostanut kotiin leipää. 

Vaalea leipä, eli vehnäleipä ei sovi mulle yhtään. Vehnä on kaikista pahin ja koska vehnää on tosi monessa sellaisessakin leivässä, jota ensivilkaisulla luulisi esim. 100% ruisleiväksi, olen vain yksinkertaisesti vältellyt leipäosastoa ja tyytynyt näkkileipään. Joskus harvoin olen leiponut leipää itse speltistä tai kaurasta, mutta ruisleivän tekoa en edes uskalla kokeilla itse. Silloin tällöin olen tehnyt hyviä löytöjä kaupasta tai leipomosta ja löytänyt puhdasta ruisleipää, mutta useimmiten olen ollut kauppareissulla liian laiska lukemaan jokaisen leivän pakkausselostetta, jos mitään tutunnäköistä leipää ei ole näkynyt hyllyssä. Leipäosaston sivuuttaminen on ollut helpompaa. 

Nyt leipähyllyn koluaminen on onneksi helpottunut huomattavasti! Fazer lanseerasi jokin aika sitten kolme vatsaystävällistä leipää: vehnättömän ruisleivän, 100% kauraleivän, ja gluteenittoman leivän. Jihuuuu! Kelpuutan uutuudet osaksi ruokavaliotani, sillä ainesosalistat ovat selkeät ja lyhyehköt. Olen ostanut kotiin jo kahdesti sekä ruis- että kauraleipää ja voin suositella molempia lämpimästi. Pakkauskootkin ovat järkevät yhden hengen taloudelle.

Mikä näistä leivistä sitten tekee vatsaystävällisiä? 

Sekä 100% kauraleipä, että vatsaystävällinen ruisleipä ovat molemmat hyviä kuidun lähteitä. Kummassakaan leivässä ei ole yhtään vehnää, mutta sen sijaan kummastakin löytyy siemeniä, mm! Leivissä ei myöskään ole lisättyä sokeria ja jodioitua suolaa on käytetty kohtuudella.

Vatsaystävällisen ruisleivän taikinajuuressa on luontaisesti maitohappobakteereita, jotka tekevät hyvää vatsalle ja suolistolle ja ne myös pilkkovat FODMAP-hiilihydraatteja taikinajuuresta. Kannattaa lukea lisää innovaatiosta täältämutta lyhyesti kerrottuna FODMAP-hiilarit ovat sellaisia kasviperäisiä hiilihydraatteja, jotka sulavat hitaasti ja aiheuttavat herkkävatsaisille ikäviä oireita; turvotusta, ilmavaivoja ja kipuja. Näitä FODMAP-hiilihydraatteja on mm. viljatuotteissa, palkokasveissa, sipuleissa ja kaaleissa. Näissä vatsaystävällisissä leivissä FODMAP-hiilihydraatteja on vähemmän, kuin muissa leivissä. 

En ole huomannut, että muut ruoka-aineet aiheuttaisivat minulle niin säännönmukaisesti turvotusta, kuin vehnä. Se on mulle kaikista pahin. Herkkävatsaisimmille tekee varmasti hyvää jättää kaikki FODMAP-hiilarit hetkeksi vähemmälle ja sitten lisätä niitä varovasti takaisin ruokavalioon ja tarkkailla mitkä sopivat itselle ja mitkä eivät. Huomaan heti esim. reissussa, jos syön tavallista enemmän vehnätuotteita, mutta onneksi minun ei tarvitse vältellä muita FODMAP-hiilareita. Oletteko te huomanneet, että FODMAP-hiilarit vaikuttavat teihin negatiivisesti? 

Kuten totesin, niin kelpuutan nämä ostoskoriini ja lautaselleni hyvillä mielin. Omasta lähikaupasta näitä ei vielä löydy, mutta aion toivoa näitä hyllyyn, sillä lähikauppani reagoi kivasti tuotetoiveisiin. Isoissa marketeissa näitä sen sijaan on ollut aina – elleivät ole olleet loppuunmyytyjä. 

Välillä on kiva syödä tuoretta leipää pestolla ja avokadolla mutta aika usein olen tehnyt lämpimiä voileipiä iltaruuaksi. Niihin saa kätevästi ujutettua kaikki jääkaapin jämät sienistä paprikaan, sipuleihin ja juustonkannikoihin. Vähän ketsuppia pohjalle, mausteita päälle ja voilà! Mulla ei ole leivänpaahdinta, mutta jos olisi, niin olen varma että paahtaisin nämä aina. Hitsit, olen aina ajatellut etten viitsi ostaa leivänpaahdinta kun en juuri syö leipää, mutta mitä jos nyt alankin syödä paljon enemmän, voisinko siten perustella paahtimen itselleni…? 

kuvat: 1-4, 7 & 8 Janne Simojoki

Olen vältellyt leipää ja muita vehnätuotteita viime vuosina niin paljon, että välillä on ollut helpompi sanoa olevansa gluteeniton sellaisessa tilanteessa, jossa ei halua syödä vehnää eikä ole voinut olla varma käytetyistä viljoista. Tykkään kuitenkin ihan älyttömästi esim. speltillä leivotusta piirakkapohjasta, kaurapuurosta ja ruisleivästä, joten on ihanaa, että Fazer on tuonut markkinoille vehnättömiä leipiä, joiden suhteen ei tarvitse arvailla. Oletteko te testanneet Fazerin vatsaystävällisiä leipiä? 

Lisää luettavaa:

9 Comments

  1. Nnn
    • ida365 ida365
    • ida365 ida365
  2. sanna
    • ida365 ida365
  3. Riri
    • ida365 ida365

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *